Je kunt ook een voedseldagboekje bijhouden en dan kijken of er een bepaald soort eten is waar ze buikpijn van krijgt. Tom krijgt dat bv. bij Katja snoep en bij alle soorten drop. Dan laat ik die achterwege. Deze snoepjes zijn ook voor heel gevoelige mensen geschikt: pepermuntjes (o.a. King, Wilhelmina, Fortuin), Wybert alle smaken, stophoest, vruchtenhartjes Fortuijn, rolletjes Pep Dex, banaantjes reformwinkel, winegums reformwinkel (een serie kleine zakjes, ook bij De Tuinen), droptoffees Van Melle/Verduijn, Toffeest Klene, Fruit-tella grote rollen, chup-a-chup fruit of yoghurt, dextro energy rolletjes, Lakrisal rolletjes, Kinder chocolade ei/reepje, etc. (kijk even bij
www.mentos.nl daar staat bij contact/vragen een allergenenlijst met snoep zonder gluten/tarwezetmeel en zelfs glucosestroop etc.). Veel soorten limonade van Appelsientje zijn ook geschikt. Tom lust ook graag Fristi (met suiker) en volle chocomel.
Als je een lijstje bijhoudt, kun je ook zien of er momenten zijn waarop haar eetlust beter of slechter is. Ik kan me voorstellen dat als ze klaagt over buikpijn, dat ze dan ook niets wil eten. Maar misschien als ze een poosje zonder buikpijn is, dat ze dan weer iets wil proberen.
Soes heeft gelijk dat een extreme gevoeligheid (voor dextrose/glucose) niet vaak voorkomt. Het kan ook zijn dat je kind niet tegen lactose kan. Of dat er nog iets heel anders aan de hand is. Als je ook glucose/dextrose wilt weglaten, hou je nog maar 5% van de glutenvrije produkten over. Dan moet je dus eerst weten dat er niet iets anders aan de hand is. Of met een voedseldagboekje werken, dat je ontdekt wat er mis gaat. Ik had een basisdieet waarvan ik wist dat er geen problemen waren. Van daar uit ging ik dingen proberen, 1 produkt op een dag. Maar ja, als je kind zo weinig eet ben je al blij dat er iets naar binnen gaat... moeilijk, hoor! Mocht je willen overschakelen op superstreng, kijk dan even bij "produkten"" daar staat een kopje voor extreem gevoeligen, dan kun je zien welke sauzen/broodbeleg/limonade/vleeswaren etc. geschikt zijn. Als je wilt kan ik je ook een lijstje sturen met wat Tom eet (de info voor de juf).