Auteur Topic: goedbedoelde tips, maar klopt dat?  (gelezen 20318 keer)

Marit83

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re: goedbedoelde tips, maar klopt dat?
« Reactie #15 Gepost op: januari 28, 2009, 11:59:56 »
Ik kon ook al bijna niet geloven dat in brie geen lactose zou zitten.... :roll
Maart 2007: coeliakie (biopsie). Gestart met dieet en al vrij snel ook lactose-intolerant. Oktober 2007: hypothyreoidie. Mei 2008: nieuwe biopsie, darm blijkt hersteld. Helaas nog steeds last van lactose. Augustus 2008: schildklierwaarden schommelen nog steeds, medicatie verder opgehoogd.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: januari 28, 2009, 15:11:30 »
Nu dat jullie het zeggen, ik kon idd ook nooit goed tegen brie... :roll   :oops  Misschien is het een vertaalfout van mij hoor. In de oorspronkelijke lijst stond denk ik alleen maar schimmelkaas (in het Fins dan), misschien dat ze daar iets anders mee bedoelen.

Pauliina
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Lirio

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2009, 15:42:30 »
Bij brie zit de schimmel als korst om de kaas heen, en bij blauwschimmels zit het door de hele kaas, denk dat ze die laatste bedoelen met schimmelkaas, die is ook veel harder en denk dat daar ook minder lactose in zit.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Lactolerant.nl

• Newbie
  • *
    • Lactolerant.nl
« Reactie #18 Gepost op: februari 02, 2009, 12:13:29 »
Het is altijd aan te raden om eerst op de verpakking te kijken of er daadwerkelijk lactose in een product zit.
Een goede dietiste kan jou een lijst geven met producten met/zonder lactose.
Bezoek ook eens lactolerant.nl - Een website voor en door mensen met lactose-intolerantie

jetteketet

• Newbie
  • *
Re:goedbedoelde tips, maar klopt dat?
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2009, 16:53:54 »
lactosevrij is inderdaad lastig. Ik merk dat winkels zoals Albert Heijn gelukkig tegenwoordig meer en meer gegevens op hun etiketten hebben staan (eigen merk). Overigens is melkzuur niet altijd van melk afkomstig:
Citaat
Melkzuur ontstaat ook bij de Malolactische gisting van wijn, waarbij het scherp smakende appelzuur wordt omgezet in het milder smakende melkzuur.
Melkzuur heeft het E-nummer E 270
Een combi van lactosevrij en glutenvrij is te doen, maar je moet wat meer zoeken, en een 'gewone' supermarkt heeft minder makkelijk artikelen voorhanden. Ik hobbel zelf vaak langs de natuurwinkel of langs de toko (het schijnt dat meer dan de helft van mensen met afrikaanse of aziatische achtergrond lactose-intolerant zijn). Bij de toko hebben ze veel sojaproducten, en producten die ipv melk/lactose een sojavariant bevatten. Helaas heb je bij de toko vaak wel etiketten in het chinees/japans of andere aziatische taal, en dat kan lastig zijn.....
Afijn, ik vind het jammer dat ik minder makkelijk bij de supermarkt terecht kan, maar je went eraan.... ;)