Auteur Topic: recept voor pepernoten!!!!!  (gelezen 4409 keer)

Astrid

• ERElid (Platina member)
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
recept voor pepernoten!!!!!
« Gepost op: oktober 19, 2003, 21:52:39 »
Op dit forum staat wel een recept voor speculaasbrokken. Misschien is dit wel aan te passen en kan je er pepernoten van maken. Misschien hoef je alleen het meel aan te passen naar die je zelf altijd gebruikt. En van die lap deeg kan je denk ik wel kleine bolletjes maken.
Hier het recept nogmaals:

Speculaasbrokken
Ingrediënten:
-   150 gram Mix C van Dr. Schär
-   117 gram margarine
-   75 gram bruine basterdsuiker
-   iets minder dan 2 afgestreken theelepels bakpoeder
-   5 gram speculaaskruiden
-   wat zout

Bereidingswijze:
1.   Doe alles bij elkaar in een kom, behalve de margarine. Begin met de basterdsuiker en zorg dat die goed klontvrij is.
2.   Kneed het beslag of gebruik een mixer met deeghaken.
3.   Doe de margarine erbij, beetje gesmolten in de magnetron (half vermogen) of in kleine stukjes gesneden.
4.   Weer het beslag kneden of mixen met de deeghaken.
5.   Doe bakpapier op de bakplaat.
6.   Schep met twee lepels het deeg erop.
7.   Rol dit uit met een deegroller. Omdat het deeg erg kleverig is, kun je wat plasticfolie op het beslag doen en daaroverheen rollen met de deegroller. Aan het eind haal je het folie er voorzichtig vanaf. Het deeg moet 1 - 1,5 centimeter dik zijn.
8.   Laat het deeg één uur rusten.
9.   Verwarm de oven voor op 175 graden (gasoven stand 3 ā 3,5; heteluchtoven 150 graden).
10.   Bak de speculaas in het midden van de oven in 35 minuten gaar.
11.   Snijd de speculaas in stukken en laat ze afkoelen op keukenpapier.

Moeder van Thymen, 22 jaar. Thymen bleek na 7 jaar glutenvrij te hebben gegeten toch geen coeliakie te hebben.

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2003, 15:23:38 »
mijn recept is:
100 gr mix b schär
100 gr mix a schär
40 gr boter (of margarine)
40 gr bruine basterd
3 theel speculaas kruiden
1 ei
snufje zout
Alles door elkaar kneden tot een bal
Kleine balletjes van maken en op een vetvrijpapiertje een stukje uit elkaar leggen
2 uurtjes in de koelkast laten rusten
en dan afbakken op 160 graden ongeveer 10 tot 15 minuten (verschilt per oven maar hoe korter hoe beter)

gr. anita
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Annicha

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2003, 18:54:18 »
Hoi Anita,

Denk je dat dit ook zal lukken met mix C?  Dit is namelijk de enige die Annika mag hebben. Ik ga het wel proberen.

Hoi Astrid,
De speculaasbrokken ga ik ook nog maken hier kan ik niet echt pepernoten van maken ze worden heel erg hard.  Dat kan ook komen dordat er geen bakpoeder bij in mag. Wel lekker voor ons we hebben ze gisteren dus ook allemaal opgegeten!!!!!!!!!

groetjes en bedankt Ingeborg

AnitaR

• Gold Member
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2003, 15:28:20 »
mijn recept zal ook wel kunnen met c-mix maar dan moet je iets meer suiker gebruiken  ik denk 90 gr i.p.v.40 gr(in a-mix zit suiker)  B -MIX is brood mix je kunt ook je eigen brood mix gebruiken elk merk is goed
Groetjes anita
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009