Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
mei 22, 2013, 11:42:14
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Coeliakie
| |-+  Coeliakie in de publiciteit en onderzoeken
| | |-+  HLA-DQ2 en HLA-DQ8 met Coeliakie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: HLA-DQ2 en HLA-DQ8 met Coeliakie  (gelezen 3753 keer)
Diesel
Jr. Member
**
Geslacht: Man

''Hij is wijs, die weet, dat hij niets weet''

« Gepost op: november 27, 2008, 11:58:43 »

HLA geassocieerde auto-immuunziekten

F.H.J. CLAAS en B.M.E. von BLOMBERG

Ned Tijdschr Klin Chem Labgeneesk 2006; 31: 296-300

http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2006-4-p296-300.pdf

Diesel

Vit. B12 tekort 1995 sindsdien B12 injecties met vanaf 2008 Vit.B12 smelt tabletten Methyl-cobalamine en Adenosyl-cobalamine
Vit. D 25 - OH  tekort 2005 sinds Vit.D3 suppletie achteruitgegaan in 2009 mee gestopt
Osteoporose 2007.
Koper en ceruloplasmine (transporteiwit koperionen) tekort 2008.
joan
Gold Member
Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: november 27, 2008, 22:37:56 »

ik heb dit ook gelezen

na wat speurwerk op internet.

mijn arts heeft deze ook getest bij mij en daar is ook hlaDQ8 possitief

uitgekomen ik wist dus het verband met coeliakie al er zijn nog meer testen gedaan om het zeker te weten maar de hla DQ8 gaf al een grote doorslag daarna is men verder gaan onderzoeken.

ik ken het verhaal dus ook en heel goed dat je het hier neer hebt gezet.

ik hoop dat je nog meer informatie vind die je zoekt.

vraag ook je mdl arts alles wat je weten wilt neem desnoods een lijstje mee met vragen die je wilt stellen wat alles precies inhoud heb ik ook gedaan en ik heb ook nog steeds vragen begin ook nog maar net.

succes en heel veel sterkte lieve groeten van Joan :duimomhoog:

coeliakie geconstateerd sinds 25 september 2008
Hla DQ 8   Lactose gevoeligheid
allergie voor noten, kiwi, aarbei,tomaat,
Diesel
Jr. Member
**

« Antwoord #2 Gepost op: december 24, 2008, 21:04:46 »

Dank je voor je reactie Joan. Ik heb het artikel een paar keer door gelezen voor ik mijn arts er mee gaat belasten. grijns

mijn arts heeft deze ook getest bij mij en daar is ook hlaDQ8 possitief......de hla DQ8 gaf al een grote doorslag daarna is men verder gaan onderzoeken..........ik hoop dat je nog meer informatie vind die je zoekt.

Ik wil deze HLA-DQ2 en HLA-DQ8 bepaling met mijn arts gaan bespreken bij het eerst volgend consult. Ben nu al meer dan 8 wkn. op een gv dieet, en er zijn diverse positieve ontwikkelingen gaande.

Zover ik uit het artikel kan opmaken is bij geen aanwezigheid van HLA-DQ2 en HLA-DQ8 coeliakie praktisch uitgesloten, op een enkele uitzondering na.

Het gv dieet wat ik nu volg staat een onderzoek niet in de weg, je bent drager of je bent het niet.

Wie kan mij overigens meer helderheid verschaffen over het onderstaande uit het artikel HLA geassocieerde auto-immuunziekten.

Citaat: Ongeveer 90% van de coeliakiepatiënten is HLA-DQ2-positief, en 98% is DQ2- of DQ8-positief; in de algemene populatie is ca 25% DQ2- en 40% DQ2- of DQ8-positief. Het diagnostisch belang ligt dus vooral in de hoge negatief-voorspellende waarde.

Wat wordt er precies verstaan onder dit criteria: in de algemene populatie is ca 25% DQ2- en 40% DQ2- of DQ8-positief.

Diesel

Vit. B12 tekort 1995 sindsdien B12 injecties met vanaf 2008 Vit.B12 smelt tabletten Methyl-cobalamine en Adenosyl-cobalamine
Vit. D 25 - OH  tekort 2005 sinds Vit.D3 suppletie achteruitgegaan in 2009 mee gestopt
Osteoporose 2007.
koeke
Gold Member

Leve het leven!

« Antwoord #3 Gepost op: december 25, 2008, 21:06:34 »

Fijn dat gv zo goed gaat, benieuwd wat je arts ervan zegt!

Wat wordt er precies verstaan onder dit criteria: in de algemene populatie is ca 25% DQ2-positief.
Dat een op de vier Nederlanders HLA-DQ2 heeft (maar die ontwikkelen niet allemaal coeliakie). Dus daarom is alleen testen op DQ2 niet voldoende.

Bedenk je wel dat als 98% DQ2 of -8 er altijd nog 2% is die het níet heeft, maar die desondanks wél coeliakie heeft.

gv sinds 12 juni 2008
Diesel
Jr. Member
**

« Antwoord #4 Gepost op: december 26, 2008, 13:59:40 »

Fijn dat gv zo goed gaat, benieuwd wat je arts ervan zegt!

Ik ben ook benieuwd wat hij er van vindt en of hij mee kan gaan in mijn verzoek om deze haplotypes te laten bepalen.

Dat een op de vier Nederlanders HLA-DQ2 heeft (maar die ontwikkelen niet allemaal coeliakie).

Het gaat eigenlijk niet om die 25% bij wie HLA-DQ2 wordt aangetoond, dit getal is puur een gegeven: 25% van de mensen heeft HLA-DQ2. Waar het om gaat is of het percentage van die 25% dat coeliakie ontwikkeld wel klopt. Doordat coeliakie lang niet altijd aangetoond wordt zou het werkelijke percentage, en daarmee het aantal mensen wat coeliakie heeft of krijgt, wel eens (veel) hoger kunnen zijn.

Niet iedereen in de algemene populatie met aanwezigheid van HLA-DQ 2 en 8 en geen of slechts milde klachten is bereid de slang in ontvangst te nemen, en alsnog als (h)erkend coeliaak boven water te komen drijven.

De focus bij medici ligt meer op het aantonen, d.m.v onderzoek, dan op het uitsluiten van een aandoening. In die zin zou een haplotypes HLA-DQ 2 en 8 bepaling ter uitsluiting van coeliakie een waardevol instrument kunnen zijn.

Diesel

Osteoporose 2007.
Diesel
Jr. Member
**

« Antwoord #5 Gepost op: april 08, 2009, 17:22:08 »

UMCG’ers ontdekken zeven nieuwe ziektegenen voor coeliakie

http://www.umcg.nl/azg/nl/nieuws/persberichten/147869

03 maart 2008

Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen hebben in de ziekte coeliakie maar liefst zeven nieuwe genen geïdentificeerd. De gevonden genen zijn waarschijnlijk allemaal betrokken bij de ontstekingsreacties die in de darm ontstaan na het eten van voedsel dat gluten bevat. De onderzoekers onder leiding van hoogleraar Genetica Cisca Wijmenga publiceren vandaag over hun onderzoek in het gerenommeerde wetenschapsblad Nature Genetics.

Coeliakie is de meest voorkomende vorm van voedselintolerantie in de Westerse wereld. Naar schatting leiden in Nederland 160.000 mensen aan deze ziekte. Bij mensen met coeliakie veroorzaakt voedsel dat gluten bevat, beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Daardoor kan de darm zijn werk niet goed meer doen. Als gevolg hiervan kunnen klachten ontstaan als diarree, verstopping, groeistoornissen, humeurigheid en vermoeidheid. Ook kunnen tekorten ontstaan aan onder meer vitamines en ijzer.

De enige manier om deze klachten te voorkomen of te bestrijden is het volgen van een dieet waarin gluten niet voorkomen. De ziekte wordt geclassificeerd als een auto-immuunziekte, een ziekte waarvan het ontstaan wordt toegeschreven aan het vormen van antistoffen tegen eigen lichaamsweefsel. Coeliakie wordt veroorzaakt door een combinatie van genetische en omgevingsfactoren.

Ongeveer dertig jaar geleden is vastgesteld dat het HLA-DQ2 gen dat op chromosoom 6 ligt, zo’n 40% van de genetische factoren bepaalt die invloed hebben op coeliakie. Het is sinds kort mogelijk geworden, gebruik te maken van de volledige catalogus van menselijke genetische variatie, de SNP’s. Dit zijn veranderingen in ieder van de naar schatting elf miljoen variabele bouwstenen van ons erfelijk materiaal. Hierdoor zijn de mogelijkheden voor onderzoek naar ziektegenen enorm uitgebreid. Voor het eerst konden de onderzoekers via een zogenaamde genoomwijde scan een groots opgezette speurtocht uitvoeren in alle menselijke genen. Dit gebeurt door te zoeken naar variaties in het DNA die bij zieke mensen vaker voorkomen dan bij gezonde. Hierbij hoeven nu ‘slechts’ 300.000 SNP’s tussen gezonde en zieke mensen vergeleken te worden.

Cisca Wijmenga en haar team van onderzoekers van het UMCG hebben vorig jaar samen met onderzoekers in Engeland en Utrecht ruim 300.000 verschillende SNP’s vergeleken tussen 780 patiënten met coeliakie en 1400 controlepersonen. De onderzoekers ontdekten dat bepaalde variaties in SNP bij coeliakie-patiënten in een andere frequentie voorkomen dan bij de controlegroep. Daarmee vonden ze dat het interleukine 2 en interleukine 21-gen op chromosoom 4 een belangrijke rol speelt in het ontstaan van coeliakie. Deze resultaten werden vorig jaar gepubliceerd in Nature Genetics.

Hoewel de SNP’s in het IL2/IL21 gen het grootste verschil lieten zien tussen coeliakie-patiënten in vergelijking met een controlegroep, waren er nog duizend andere SNP’s die ook verschillen lieten zien. In een grote follow-up studie werden deze duizend SNP’s vergeleken tussen nog eens 1800 coeliakie-patiënten en 4000 controle personen. Uit deze vervolgstudie zijn nog eens zeven genen tevoorschijn gekomen die ook allemaal een rol spelen in het ontstaan van coeliakie. Dit brengt het totaal op negen (samen met HLA-DQ2 en IL2/IL21). Interessant is dat al deze genen een rol spelen in het ontstekingsproces in de darm.

Bovendien zijn een aantal van de gevonden genen ook van belang bij het ontstaan van type 1 diabetes en reuma. Dit wijst er op dat deze genen zorgen voor een overactief immuunsysteem. Hoewel er nog veel vervolgonderzoek nodig is om precies te begrijpen hoe deze genen aanleiding geven tot ziekte, vormt dit in de toekomst wellicht goede aanknopingspunten voor het ontwikkelen van alternatieve strategieën van behandeling.

Diesel

Osteoporose 2007.
lucia
Gold Member

All I have seen teaches me to trust the Creator...

« Antwoord #6 Gepost op: december 27, 2010, 20:07:26 »

Dit brengt met toch iets dichter bij de vraag hoe het kan dat ik coeliakie heb zonder DQ 2 en 8.

Plus.......... mijn tweede zoon heeft een gen waar coeliakie aan vast zit, maar geen coeliakie (nog niet), alleen wel chronische jeugdreuma!! En hier leggen ze de link tussen coeliakie en reuma.
Wonderlijk, hoe zou dat nou allemaal werken???

December 2012: Volgens MDL arts heb ik geen coeliakie, en is de diagnose onterecht gesteld in 2001. Ik eet dus weer gewoon gluten, maar moet de effecten nog afwachten.
2011: oudste zoon heeft HLA-DQ 8 gen van vader, tweede zoon heeft gen van mij, namelijk DQ7.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte