Auteur Topic: menstruatie  (gelezen 56805 keer)

Ink

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: menstruatie
« Reactie #15 Gepost op: oktober 14, 2008, 19:09:59 »
Mijn menstruatie was altijd zeer heftig en ook zeer regelmatig.  Heb vorig jaar een spiraaltje laten plaatsen en omstreeks dezelfde tijd heb ik de diagnose coeliakie gekregen.  Sinds een jaar is mijn menstuatie gering, en heel erg onregelmatig.  Vind ik persoonlijk niet erg, werd gek van die heftige bloedingen!   Maar weet dus niet of dit te maken heeft met spiraaltje, coeliakie of mijn leeftijd.....

Nox

• Jr. Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: oktober 14, 2008, 19:42:22 »
Ik ben nu wel benieuwd hoe mijn lichaam zal reageren...
Op zich denk ik wel dat het mogelijk is dat het gv daar iets mee te maken heeft. Je lichaam en je metabolisme moet zich daaraan aanpassen, er komen wel heel wat zorgen bij (kan ik dat wel eten? etc., je bent er de hele tijd mee bezig), ... Ik denk dat je je nog niet meteen zorgen hoeft te maken als die test negatief was.

Ik zou zeggen, nog een maandje afwachten, en dan ev. eens gaan praten met de huisarts.
Coeliakie gediagnosticeerd op 30 september 2008.
(Onderzoek op dienst inwendige na doorverwijzing huisarts wegens aanhoudende ernstige vermoeidheid en pijnklachten)

Renske

• Jr. Member
  • **
  • Glutenvrije pizza's - wie lust ze nou niet?!
« Reactie #17 Gepost op: oktober 14, 2008, 23:25:45 »
nee nee je kunt al testen al je een dag overtijd bent

Dat klopt, dat staat ook in de gebruiksaanwijzing van de zwangerschapstest Ún in de gebruiksaanwijzing van mijn pil staat dat door pilgebruik de menstuatie sterk kan verminderen Ún zelfs volledig wegblijven.

Ik zou me nog niet al te druk maken ... en als dat niet lukt, toch even langs de huisarts, want er is niets vervelender dan in je rats zitten.
Marsh 3b en sinds mei 2006 een glutenvrij bestaan. Nov 2006: voor het eerst in 26 jaar geen bloedarmoede meer. Feb 2009: nog steeds antistoffen, maar wel sterk verminderd. Bloedwaarden helemaal in orde.

joan

• Full Member
« Reactie #18 Gepost op: oktober 14, 2008, 23:31:13 »
Hallo

het niet hebben of tijdelijk uitblijven van een menstruatie kan bij coeliakie horen ook onvruchtbaarheid. overgewicht en ondergewicht ook.

een test kun je inderdaad al na 1 dag overtijd doen maar is het betrouwbaarst na 2 weken. ik heb zelf geen menstruatie meer al jaren niet dit komt door een andere aandoening pco (polycystieus ovarium sydroom)
wat inhoud dat er teveel folikels in de eierstokken achterblijven en er niet uitkomen omdat je geen eisprong hebt en dan een kralenkrans vormen en uiteindelijk tot een goedaardige cyste kunnen vormen.

laat je daarom als je twijfelt testen bij de gyneacoloog als de menstruatie te lang uit blijft en je niet zwanger blijkt te zijn.

het is belangrijk dat je zeker 4x in het jaar menstrueert ivm anders klachten die kunnen optreden en zeg kunnen dit hoeft natuurlijk niet maar van kwaadaardige aard. je kunt als je menstruatie niet op gang komt er medicijnen voor krijgen die het op gang kunnen brengen.
deze bevatten wel hormonen dit zijn primolut. provera of de minipil cerazet.

wacht het nog even af en vertrouw je het niet na 2 weken ga dan naar je ha. en vraag een verwijzing voor je gyneacoloog die kan middels bloedonderzoek en echo vaststellen wat er aan de hand is bij mij is dat ook zo gebeurd. maak je nog niet te grote zorgen het komt wel vaker voor als je iets aan komt of juist gewicht verliest dat de menstruatie ontregeld raakt. of een ander dieet je lichaam heeft tijd nodig hier aan te wennen.

ik hoop niet dat ik nu teveel informatie heb losgelaten op je dat je aan het schrikken maakt wat ik maar wil zeggen is wacht eerst die 2 weken af en test dan opnieuw niet zwanger dan naar je ha en advies inwinnen.

heel veel sterkte en succes groeten Joan :)
coeliakie geconstateerd sinds 25 september 2008
Hla DQ 8   Lactose gevoeligheid
allergie voor noten, kiwi, aarbei,tomaat,

smurfie

• Newbie
  • *
« Reactie #19 Gepost op: oktober 16, 2008, 13:52:57 »
ik heb afgelopen maand hetzelfde gehad.
weet pas sinds 2 maand dat ik coeliakie heb, en ben ongeveer 6 weken aan het dieeten. ben helaas al 2 kg aangekomen  :cry( is dat normaal??)
Zat zelf te denken dat de pil misschien beter door het lichaam wordt opgenomen en dus beter werkt, en dat daardoor de menstruatie een stuk minder is. normaal menstrueer ik zeker 4 dagen en nu was het maar een halve.

Lampje

• Full Member
  • Shine a light every day
« Reactie #20 Gepost op: oktober 16, 2008, 14:01:56 »
Hoi smurfie,

Het is normaal dat je aankomt, je darmen hoeven geen gevecht meer aan met de gluten en gaan meer opnemen, dus je komt aan! Mijn dietiste heeft me daar gelijk voor gewaarschuwd. Als je het vervelend vindt om aan te komen, moet je er op gaan letten wat je precies eet. Maar hierover is al een topic: klik hier

succes!

PS minder last van menstruatie is toch niet erg? Van mij mag het wel wat minder iig  :lol2:
coeliakie sinds september 2008 (Marsh 3A). Beschadigingen darmbiopt, geen verhoogde antistoffen in het lichaam

Zoontje (2012) coeliakie en dochter (2014) coeliakie + koemelkallergie

giggle

• Full Member
« Reactie #21 Gepost op: oktober 16, 2008, 20:01:08 »
Mijn dietiste was juist bang dat ik zou afvallen   :? Ik heb eigenlijk helemaal geen hulp meer van iemand in het medisch circuit..... af en toe naar de internist voor m n bloedwaardes en evt. ijzersupplementie.

Die menstruatie blijft een rare zaak, en Smurfie fijn dat je het herkent, ik ben ook bijna 2 maanden aan het dieten, dus ik wijt het nu maar even aan de ontregeling van mijn lijf. Ik kom trouwens ook kiloooooooos aan  :roll (helaas)

sept 2008: Coeliakie Marsh 3

M. & T.

• Jr. Member
  • **
  • Bram en Tijn.
    • Bram en Tijn's glutenvrije weblinks
« Reactie #22 Gepost op: oktober 16, 2008, 20:40:40 »
hier bij M. hetzelfde. is aan de pil, maar de menstruatie kwam een paar dagen later na de eerste maand gv. ook de tweede maand nog steeds anders dan voorheen. ook voor de zekerheid een zwangerschapstest gedaan.

verder is M.ook 2 a 3 kilo aangekomen na het begin van het dieet (terwijl ze normaal op gewicht was).

kennelijk is er hormonaal wel wat aan de hand. trouwens in de bijsluiter van de pil (trigynon) staat deze niet mag worden gebruikt bij Crohn en CU. Zou dat komen doordat ie dan onveilig is wat zwangerschap betreft of onveilig vanwege de chronische ontsteking?

T.
Tijn (geb. aug '05, diagnose jan '08, Marsh IIIc)
Bram (geb. juni '03, diagnose jun '08, Marsh IIIb)
M. (diagnose jun '08, Marsh IIIb)
T. (geen afwijkingen in biopt)

Lirio

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: oktober 16, 2008, 21:16:17 »
Ik denk omdat er opname problemen zijn met die chronische aandoeningen.
Ik heb een poos ook een condoom naast de pil gebruikt omdat ik dus ook niet zo zeker was dat die wel werkte.
Nu doe ik dat niet meer, maar als je bijvoorbeeld moet spugen of aan de diarree bent word dat sowieso aangeraden om te doen. Dus na een foutje is het misschien wel raadzaam.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #24 Gepost op: oktober 16, 2008, 21:20:03 »
maar als je bijvoorbeeld moet spugen of aan de diarree bent word dat sowieso aangeraden om te doen. Dus na een foutje is het misschien wel raadzaam.
En ook als je antibiotica in neemt.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

Ink

• Gold Member
« Reactie #25 Gepost op: oktober 16, 2008, 22:12:23 »
Lirio:  dan ben maar voorzichtig volgende week (na je buikgriep!) ;)

Ink

• Gold Member
« Reactie #26 Gepost op: oktober 16, 2008, 22:29:55 »
ik heb afgelopen maand hetzelfde gehad.
weet pas sinds 2 maand dat ik coeliakie heb, en ben ongeveer 6 weken aan het dieeten. ben helaas al 2 kg aangekomen  :cry( is dat normaal??)
Zat zelf te denken dat de pil misschien beter door het lichaam wordt opgenomen en dus beter werkt, en dat daardoor de menstruatie een stuk minder is. normaal menstrueer ik zeker 4 dagen en nu was het maar een halve.
Nog welkom hier op het forum, Smurfie!  Stel je even voor, weten we wie je bent!

Lirio

• Gold Member
« Reactie #27 Gepost op: oktober 16, 2008, 22:52:44 »
Lirio:  dan ben maar voorzichtig volgende week (na je buikgriep!) ;)
Mijn man zit nog in het buitenland, dus voorlopig is het nog heeeeeel veilig allemaal.  :duimomhoog:
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

giggle

• Full Member
« Reactie #28 Gepost op: oktober 16, 2008, 23:07:30 »
 :D
sept 2008: Coeliakie Marsh 3

Rain

• Gold Member
« Reactie #29 Gepost op: oktober 16, 2008, 23:08:28 »
Mijn man zit nog in het buitenland, dus voorlopig is het nog heeeeeel veilig allemaal.  :duimomhoog:

Dat je man in het buitenland zit zegt toch niets?  :P Kijk maar naar Bassie  :D *flauwheid*  :jump:
Moeder van Ivy (2006) Niya en Yale (coeliakie) (2007) en ook man lief heeft coeliakie evenals zijn broertje.