Auteur Topic: Quiche met blauwe kaas  (gelezen 7669 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Quiche met blauwe kaas
« Gepost op: september 20, 2008, 23:50:59 »
Quiche met blauwe kaas
(8 personen)

Ingrediënten taartdeeg:
220 gram bloem
snufje zout
150 gram boter en in blokjes gesneden
1 eidooier

Ingrediënten:
100 gram walnoten
200 gram blauwe kaas, fijngehakt
100 ml melk
3 eieren
2 eidooiers
200 ml room
zout en peper

Bereiding taartdeeg:
Zeef de bloem en het zout in een grote kom, voeg de blokjes boter toe en wrijf ze tussen uw vingertoppen tot er kruimels ontstaan. Voeg de eierdooier en een beetje koud water (2-3 theelepels) toe en meng alles met behulp van een spatel tot het deeg begint te plakken. Kneed het deeg dan met uw handen en maak er een bal van. Pak die in plasticfolie en laat het ten minste 30 minuten in de koelkast rusten. U kunt het deeg ook in een keukenmachine maken, gebruik daarvoor de pulse-stand.

Rol het deeg op een met wat bloem bestoven werkblad uit in een cirkel en bekleed er een taartvorm mee. Snijd het teveel aan de randen weg en vrouw de randen omhoog tot ze een beetje boven de rand van de vorm uitsteken. Leg de vorm op een bakplaat en laat 10 minuten in de koelkast staan.

Bereiding inhoud quiche:
Verwarm de oven voor op 200 graden (gasstand 6). Rooster de walnoten vijf minuten op een bakplaat en hak ze grof. Bekleed een quiche springvorm van 25 cm met het deeg. Bedek het deeg met een vel bakpapier en vul het met een steunvulling (als u die niet hebt kunt u hiervoor gedroogde bonen of rijst gebruiken). Bak het deeg 10 minuten blind, verwijder steunvulling en papier en bak nog eens 3 tot 5 minuten, of totdat het deeg gaar is. Verlaag de oventemperatuur naar 190 graden (gasstand 4).

Meng de kaas, mlk, eieren, eierdooiers en room, en breng op smaak. Giet in de taartvorm en bestrooi met de walnoten. Bak 25 tot 30 minuten of tot de vulling net gestold is. Laat de taart 5 minuten staan voor het serveren.

Dit recept komt uit het boek: De complete keuken van Frankrijk.

Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Re: Quiche met blauwe kaas
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2008, 23:52:26 »
Nee, ik heb deze quiche nog niet gemaakt en ga het ook niet maken vanwege de hoeveelheid lactose. ;)
Aangezien er hier op het forum een aantal mensen aanwezig zijn die graag blauwe kaas eten heb ik dit recept maar geplaatst zodat ze kunnen smullen. ;)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.

Ink

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: september 21, 2008, 12:54:27 »
Lief van je!  't Is dat ik geen blauwe kaas lust..... :bleh

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2008, 21:24:01 »
Ik wist niet hoe snel ik dit recept moest openen!

Ik snap het recept alleen niet zo goed....

Rol het deeg op een met wat bloem bestoven werkblad uit in een cirkel en bekleed er een taartvorm mee. Snijd het teveel aan de randen weg en vrouw de randen omhoog tot ze een beetje boven de rand van de vorm uitsteken. Leg de vorm op een bakplaat en laat 10 minuten in de koelkast staan.
...
Verwarm de oven voor op 200 graden (gasstand 6). Bekleed een quiche springvorm van 25 cm met het deeg. Bedek het deeg met een vel bakpapier en vul het met een steunvulling (als u die niet hebt kunt u hiervoor gedroogde bonen of rijst gebruiken). Bak het deeg 10 minuten blind, verwijder steunvulling en papier en bak nog eens 3 tot 5 minuten, of totdat het deeg gaar is. Verlaag de oventemperatuur naar 190 graden (gasstand 4).

Eerst een taartvorm en dan een quichevorm? Kan dat niet allemaal in dezelfde vorm???
Wat is blind bakken? Gewoon hup, 10 min bij 200C?
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #4 Gepost op: september 21, 2008, 21:33:41 »
Het zijn 2 recepten. Eentje voor het deeg en kan je in elke vorm van taartvorm gebruiken, maar voor dit recept heb je een quichevorm nodig omdat het een quichetaart is.

Blind bakken:
Dit heeft niets te maken met het wel of niet goed kunnen zien tijdens het koken! Met blind bakken bedoelt men het voor- of gaarbakken van taartbodems met behulp van een ‘blinde’ vulling. Met deze vulling wordt een ‘nep’-vulling bedoeld, meestal bestaande uit gedroogde peulvruchten of speciale gewichtjes. Hiermee wordt de taartbodem opgevuld als deze gebakken wordt. Blind bakken gebeurt alleen bij taarten waarvan de vulling anders eerder gaar zou zijn dan het deeg en bij taarten waarvan de vulling niet wordt meegebakken.

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2008, 21:41:27 »
klinkt goed bontelli

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: september 21, 2008, 21:59:20 »
Dankjewel Bontelli.

Nog één vraagje....Als jullie bloem gebruiken, wat voor bloem is dat dan?
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2008, 22:02:22 »
Nog één vraagje....Als jullie bloem gebruiken, wat voor bloem is dat dan?
Glutenvrij :D

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2008, 22:47:08 »
Glutenvrij :D

:D
D'r is hier ook niks meer serieus op dit forum he..... ;)
Prober het nog 1 keer....Ik heb tot nu toe allemaal soorten meel in huis, maar nog geen bloem. Help me nou...... :lol2:

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2008, 22:52:32 »
:D :D

Je kan elke soort glutenvrije bloem gebruiken. Dus Mix C en evt. B (is wel voor brood, maar soms goed te gebruiken), Orgran keukenmix, Semper fin mix, Valpi brood & patisseriemix, enz....

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 21, 2008, 23:18:05 »
Meel = Bloem!?!

Eureka.  :jump:

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #11 Gepost op: september 21, 2008, 23:21:44 »
Dus geen zelfrijzend bakmeel he. ;)

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: september 21, 2008, 23:36:29 »
........

Lirio

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: september 22, 2008, 12:27:47 »
........
Zelfrijzend meel is meel gemengd met bakpoeder zodat je ermee kan bakken zonder nog gist of bakpoeder toe te voegen.
Dove heeft een zelfrijzend glutenvrij meel in het assortiment.

Als er in een recept staat bloem, kan je elk willekeurig glutenvrij meel of mix gebruiken. wat je zelf lekker vind. Alleen dus niet de zelfrijzende variant.  :)
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"