Auteur Topic: Help! Galzuur  (gelezen 4402 keer)

Ramona

• Newbie
  • *
Help! Galzuur
« Gepost op: september 10, 2008, 13:06:11 »
Hai allemaal!

Een jaartje geleden heb ik hier eens een berichtje gepost. Inmiddels, veel bezoeken aan de internist en onderzoeken (o.a. colonoscopie, gastroscopie en darmfoto) later, kreeg ik vandaag de uitslag.

Ik heb lactose intolerantie, dat was geen verrassing, niet coeliakie en niet de ziekte van Crohn. Maar dus wel slechte absorptie van galzuur in de dunne darm, wat volgens de internist mijn klachten verklaart. Ik krijg diarreeremmers en in principe moet ik dan nergens meer last van hebben. Het zou ook de lage B12 waardes moeten verklaren.

Hoewel ik natuurlijk ontzettend blij ben  :D met deze uitslag, ben ik wel een beetje ... verward... want ik heb geen flauw idee wat dit nu inhoudt. Op internet is er ook bijna niets over te vinden. Wat ik heb kunnen vinden, verwijst meestal naar galzuurmalabsorptie als gevolg van bepaalde aandoeningen, maar niet op zich staand iets.

Een van de aandoeningen waarbij dit vaak voorkomt, is dus coeliakie. Heeft een van jullie hier misschien ervaring mee, of weet je misschien waar ik meer informatie kan vinden?

Alvast bedankt en groetjes,

Ramona

Jantiene

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Help! Galzuur
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2008, 13:40:48 »
fijn ramona geen coeliakie maar wat ik me dan wel afvraag is , at jij al gv voordat je die biopt kreeg?

Ramona

• Newbie
  • *
Re: Help! Galzuur
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2008, 13:48:57 »
Hai Jantiene,

Nee hoor, ik eet gewoon alles. Wat minder melkproducten, vanwege de lactoseintolerantie natuurlijk, maar verder alles waar ik trek in heb.
Ik wist al door jullie waarschuwingen dat ik juist tijdens al die onderzoeken gewoon moet blijven eten. En dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo erg ;)