Auteur Topic: infobrieven voor school  (gelezen 19458 keer)

Myrquin

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
infobrieven voor school
« Gepost op: augustus 07, 2008, 20:24:50 »
Volgende week gaat de school bij ons alweer beginnen.
(meteen al 2 studiedagen voor de leerkrachten, dus wij kunnen nog even afkikken van het vrije leven)
Myrthe gaat dit jaar naar groep 3 en dus veel nieuwe kindjes(en ouders) die er nog niet van weten.
IK heb de brief voor de ouders dus weer opgesnord en aangepast, maar ook een nieuwe voor de juffen gemaakt.(wat leen/samenvoegseltjes van andere brieven)
Nu is zij zelf over 2 weken jarig, dus zij trakteert direkt glutenvrij en ik stop de brieven erbij. Lekker makkelijk. :P

Kunnen jullie voor mij kijken of het wat is, of het juist niet TE overdreven is of dat er juist iets mist.

De 1ste brief is voor de leerkrachten en de 2de voor de kindjes.
Moeder van Q(08-01-01), M(23-08-02)en K(23-07-2009). Sinds november 2007 bekend dat M coeliakie heeft. K heeft ook het gen en deed mee met het prevent CD onderzoek.

Meike

• Full Member
  • Finn, Mees en Mare
    • Onze website
Re: infobrieven voor school
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2008, 20:33:45 »
Duidelijk!  :)
Trotse mama van Finn en Mees (22-1-2005) en Mare (18-08-2007)!! Mees Coeliakie sinds april 2007. Finn en Mare hebben de genen DQ2 en DQ8 maar gelukkig (nog) geen Coeliakie. Van papa en mama worden de genen nog onderzocht.  Meer info op onze site; www.wijallemaal.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2008, 20:34:23 »
Het zijn 2 goede brieven, alleen zou ik wel

brief voor juf en school 1:
Coeliakie is een intolerantie, lees onverdraagzaamheid, voor gluten, de in alcohol oplosbare eiwitfractie van tarwe, haver, rogge, gerst, spelt en kamut.

brief ouders klas:
Gluten is een eiwit wat voorkomt in tarwe, rogge, haver en gerst.

Bij de laatste ontbreekt spelt en kamut. Ik zou dit in beiden brieven zetten, voor het geval er onduidelijkheid ontstaat.

Verder zou ik de kruisbesmetting even uitbreiden voor de juf/meester. Dat spelen en eten niet samen gaat. Omdat een kruimeltje aan een speeltje er evt. voor kan zorgen dat Myrte ziek kan worden. Lijkt overbodig of overdreven, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Voor de rest is de informatie helder en duidelijk. ;)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2008, 20:50:58 »
Duidelijk hoor  ;)

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

chantalh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2008, 21:04:49 »
Hoi,

Wat een goede maar ook zeer nette brieven.
Die voor de ouders vind ik voor 'leken' wel duidelijker. Omdat je minder woorden gebruikt om het uit te leggen. Die andere brief is langer en dat is het voor een leek best lastig om je hoofd bij de uitleg te houden...

Groetjes, Chantal
Moeder van 2 dochters( 2004 en 2006) en 2 zoons(2007 en 2010). Bij de middelste 2 is middels een biopt Coeliakie vastgesteld.

sieta

• Gold Member
    • mijn grote hobby, fotografie
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2008, 22:29:40 »
ik heb er nog een bijlage bijgedaan voor de juf als geheugensteuntje. mischien heb je er nog wat aan
moeder van lisanne (9) en Anna Geke (6) en Mathijs (4) . Lisanne heeft coeliakie en is sinds  \\\'06 op g.v en tarwezetm. vrij dieet.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2008, 22:31:02 »
ik heb er nog een bijlage bijgedaan voor de juf als geheugensteuntje. mischien heb je er nog wat aan
Ja, dat bedoelde ik met kruisbesmetting. Als je dit erbij doet is het helemaal duidelijk. ;)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2008, 22:33:03 »
Met alle opmerkingen en toevoegingen lijkt het mij duidelijke brieven.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2008, 22:45:47 »
Hé bedankt, ben er ook maar mee aan de slag gegaan.
Jullie hebben me lekker op weg geholpen.
Lijst van Sieta was ook erg duidelijk. :duimomhoog:
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

PUKKIE

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2008, 22:53:00 »
Ik denk dat ik deze brief maar in de postvakjes van mijn collega's ga doen!!
Krijg ik misschien ook eens wat als er getrakteerd moet worden  :D :D

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2008, 23:05:06 »
Als je dat echt gaat doen, laat je ons dan weten wat hun reacties waren? :D :D

Lirio

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2008, 23:07:21 »
Ja en dan ook meteen rondmailen in 3voud.  :D
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Myrquin

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2008, 23:12:35 »
Als je dat echt gaat doen, laat je ons dan weten wat hun reacties waren? :D :D
Yes echt doen ;), ik wil ook wel horen hoe ze reageerden. :D :D :D
Moeder van Q(08-01-01), M(23-08-02)en K(23-07-2009). Sinds november 2007 bekend dat M coeliakie heeft. K heeft ook het gen en deed mee met het prevent CD onderzoek.

Myrquin

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2008, 23:13:07 »
Bedankt voor de aanvullingen/wijzigingen.
Ik ga weer verder met knutselen aan de brieven.

Rain

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2008, 09:19:58 »
Lijkt mij duidelijk maar ik vind het verschil tussen de briefen zo groot. Die van de juf is echt redelijk technisch en ik denk voor iemand die er geen verstand van heeft moeilijk te onthouden en snappen. Helaas betekent het feit dat iemand een hbo opleiding heeft gedaan niet automatisch dat mensen ook goed begrijpend kunnen lezen.  :/ Ik zou hem persoonlijk wat informeler schrijven net als de brief voor de ouders, dat leest gewoon lekkerder en blijft beter hangen..

Verder zou ik ook even met de juf om de tafel gaan zitten om het uit te leggen als je dat nog niet gedaan had of gaat doen. Dan kan ze meteen vragen stellen inplaats van weer bellen of tussendoor aanspreken of ergens anders (verkeerde) informatie zoeken. Ik weet niet of jullie ook ouder avonden hebben misschien dat je dan daar ook iets aan de ouders kunt vertellen en die vragen kan laten stellen.
Moeder van Ivy (2006) Niya en Yale (coeliakie) (2007) en ook man lief heeft coeliakie evenals zijn broertje.