Auteur Topic: Pasta Carbonara  (gelezen 2629 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Pasta Carbonara
« Gepost op: augustus 04, 2008, 19:16:12 »
Dit is ontzettend simpel om te maken en heel erg lekker.
Wij eten er meestal een salade bij. Zorg dan wel dat je die al helemaal klaar hebt voordat je met de pasta  begint.  :)

300-350 gram penne
3 eieren
zwarte peper
125 gram gerookt spek (natuurlijk kun je van die kant en klare dobbelsteentjes of reepjes kopen maar je kunt jezelf ook verwennen met een stukje gerookt spek dat je zelf even snijdt.)
Parmezaanse kaas
wat olijfolie om in te bakken

Zet water op voor de pasta met eventueel wat zout erin.
Zet alle ingredienten vast klaar.
Doe de pasta in het kokende water en laat 7 minuten koken. Dat is dus een minuut korter dan op het pak.
Doe ondertussen wat olijfolie in een hapjespan of zo en bak het spek iets uit. Zet het vuur dan laag.
Pak een kom en breek er de drie eieren in, doe er veel zwarte peper en rasp er veel Parmezaanse kaas bij.
Kluts het dan heel goed door elkaar.
Giet de pasta in een vergiet en laat het even uitdruppen, de pasta niet afspoelen.
Doe de pasta dan bij het spek in de pan en roer het een minuut door.
Giet het ei/peper/kaasmengsel erover en roer het goed door. Laat het vuur laag staan. Het ei moet creme-achtig worden, het mag er niet gaan uitzien als roerei ofzo.

Ik vind het zelf lekker om er knoflook bij te doen, die pers ik boven het spek uit zodra het vuur onder de pan laaggezet wordt.

;)

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

fish

• Sr. Member
Re: Pasta Carbonara
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2008, 19:32:58 »
Ik ken het recept, maar gebruik altijd alleen de dooiers en het liefst dat echte Italiaanse spek: pancetta, dat moet je juist maar heel zacht bakken. Je kan er niet altijd aankomen en dan is gewoon spek een goed alternatief. 
Soes, als je 3 hele eieren gebruikt, hoe voorkom je dan dat het gaat "vlokken"?
:eten2: geweldig lekker, een aanrader (nou ben ik een heel grote fan van de Italiaanse keuken) :D
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2008, 19:40:41 »
Ik heb zelf ook het liefst die pancetta, die bak ik idd maar heel zacht. Maar die is niet altijd te koop en vandaar dus het gerookte spek. Dat laat ik dan wel iets meer uitbakken al is krokant niet het juiste woord. (Dat heb ik inmiddels aangepast.)
Als ik het eiermengsel in de pan doe dan draai ik het vuur eigenlijk bijna meteen uit.
Ik heb een gietijzeren hapjespan en anders wordt het veel te heet en dan gaat het idd 'vlokken'.

Wij vinden dit ook zalig net zoals spaghetti aglio e olio trouwens.
Maar die heb ik dan het liefste gewoon als primi piatti.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

fish

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2008, 19:53:02 »
Een gietijzeren pan, dat zal het geheim zijn Soes, die heb ik niet.
Wij vinden dit ook zalig net zoals spaghetti aglio e olio trouwens.
Maar die heb ik dan het liefste gewoon als primi piatti.
Aha, als primi, tja dat doen die Italianen ook he, en dan als hoofdgerecht nog een flinke pizza, ksnap niet waar ze het laten. Hartstikke lekker maar helaas denk ik dat mijn maag dat niet allemaal kan bolwerken  ;). Heb je ook een recept van die spachetti aglio e olio? Klinkt ook zo lekker.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.