Auteur Topic: Kabak mucver  (gelezen 3435 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Kabak mucver
« Gepost op: juli 30, 2008, 18:39:25 »
Kabak mucver

Perfect als lunch, diner, tussendoortje of voorgerecht: deze heerlijke koekjes zijn immens veelzijdig. U kunt zelfs extra kleine maken als borrelhapjes. Als u van pittig houdt, voegt u wat meer Turkse rode peper of chilipeper toe.

Voor 4-6- personen

IngrediŽnten:
3 stevige courgettes
2-3 eetlepels olijfolie
1 grote ui, in de lengte doormidden, dwars doormidden en in reepjes
4 teentjes knoflook, gehakt
3 eetlepels bloem
3 eieren, geklopt
225 gram feta, verkruimeld
1 bosje verse bladpeterselie, 1 bosje verse munt en 1 bosje verse dille, gehakt
1 theelepel Turkse rodepepervlokken of 1 verse rode chilipeper, zonder zaadlijst en gehakt
zonnebloemolie, om te bakken
zout en gemalen zwarte peper
muntblaadjes, voor de garnering

Bereiding:
Was de courgettes en verwijder de uiteinden. Houdt ze schuin en rasp ze. Doe ze in een vergiet en bestrooi met wat zout. Laat 5 minuten staan.

Knijp de geraspte courgette met uw handen uit. Verhit in een koekenpan met dikke bodem de olijfolie, roer de courgettes,ui en knoflook erdoor en bak tot ze iets bruin worden. Haal de pan van het vuur en laat ze afkoelen.

Door de bloem in een kom en klopt geleidelijk het ei erdoor voor een glad beslag. Roer het afgekoelde courgettemengsel erdoor. Voeg de feta, kruiden en rode peper of chilipeper erdoor en breng op smaak met wat peper. U kunt zout toevoegen, maar feta is al zout van zichzelf. Meng goed.

Verhit genoeg zonnebloemolie in een pan met dikke bodem met anti aanbaklaag. Doe vier lepels van het mengsel in de hete olie met genoeg tussen ruimte en bak op matig vuur 6-8 minuten of tot ze stevig aanvoelen en aan beiden kanten goudbruin zijn. Haal met een schuimspaan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Bak de rest.

Garneer met munt en serveer warm.

Dit recept komt uit het kookboek De Turkse keuken van Ghillie Baṣan
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

PUKKIE

• Gast
Re: Kabak mucver
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2008, 19:01:48 »
Klinkt goed bontelli ik ga het zeker van de week proberen om de turkse sfeer nog even langer vast te houden.

Maar even een vraagje waar haal ik snelle feta  :D (zie tikfout recept)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Re: Kabak mucver
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2008, 19:20:00 »
Geen flauw idee Pukkie, mss moet je wel heel snel rennen om het te kopen en weer terug rennen naar huis om het snel toe te voegen. :D :D
Ik heb het aangepast. ;)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje