Auteur Topic: Lamstajine met dadels, amandelen en pistachenoten  (gelezen 4989 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Lamstajine met dadels, amandelen en pistachenoten
« Gepost op: juli 07, 2008, 23:18:38 »
Lamstajine met dadels, amandelen en pistachenoten
voor 4 personen

IngrediŽnten:
2-3 eetlepels olie
2 uien, fijngesnipperd
1-2 theelepels gemalen kurkuma
1 theelepel gemalen gember
2 theelepels gemalen kaneel
1 kg mager lamsvlees, in stukjes
250 gram sappige, eetbare, ontpitte dadels
1 eetlepel donkere, vloeibare honing
zeezout en versgemalen zwarte peper
1 eetlepel olijfolie
een klontje boter
2-3 eetlepels blanke amandelen
2 eetlepels gepelde pistachenoten
een klein bosje verse bladpeterselie, fijngehakt

Bereiding:
Verhit de olie in een tajine of een braadpan met dikke bodem. Bak hierin de uien goudbruin. Roer de specerijen erdoor. Schep het vlees erdoor, zodat het wordt bedekt met het specerijenmengsel. Giet er water bij tot het vlees bijna onderstaat en breng aan de kook. Draai het vuur laag, doe het deksel op de tajine of pan en laat alles 1,5 uur zachtjes stoven.

Voeg de dadels toe en roer de honing erdoor. Dek de tajine weer af en laat alles nog 30 minuten zachtjes stoven. Breng op smaak met zeezout en flink wat zwarte peper.

Verhit de olijfolie en boter in een kleine pan. Roer de amandelen en pistachenoten erdoor en rooster ze goudbruin. Bestrooi het vlees en de dadels met de noten en vervolgens met de bladpeterselie. Geef er rijst of aardappelen (normaal wordt er couscous bijgegeten, maar dat bevat gluten) en een knapperige salade bij als tegengewicht voor de zoete smaak.

Dit recept komt uit het boek: 'Tajine, pittige stoofschotels uit Marokko'
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Lamstajine met dadels, amandelen en pistachenoten
« Reactie #1 Gepost op: juli 07, 2008, 23:38:28 »
Het lijkt me lekker maar deze hoeveelheid vlees is naar mijn mening genoeg voor 8 tot 10 personen. :lol2:
Zeker met rijst en salade erbij is dat genoeg.
Dit soort gerechten eet ik trouwens heel vaak met quinoa. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl