Auteur Topic: Coeliakie en partner/gezin  (gelezen 7251 keer)

Sunshine

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Coeliakie en partner/gezin
« Gepost op: juli 06, 2008, 19:38:39 »
Even 'n vraagje aan iedereen die glutenvrij eet en 'n partner/gezin heeft:
Eet de rest van het gezin mee glutenvrij of koken jullie meestal apart als het gaat om gerechten die gluten bevatten?
Ik vraag me namelijk af of het kwaad kan dat mijn partner mee-glutenvrij eet en of hij dan geen voedingsstoffen tekort kan komen.
Over het algemeen eet hij gewoon en weinig glutenvrij,maar als ik aan de slag ga met al die heerlijke receptjes die ik in het receptenarchief heb gevonden,zal dat wel n beetje veranderen,denk ik  ;).
Kan dat kwaad,of is dit een beetje n domme vraag?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Coeliakie en partner/gezin
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2008, 19:47:00 »
Nee hoor, dat kan helemaal geen kwaad. Het is alleen een dure grap om met het hele gezin bv. glutenvrije pasta te eten.
Toen de kinderen nog thusi woonden kookte ik altijd twee pannen pasta. Een glutenvrij voor T. en een voor de kinderen en mij.
De saus hield ik apart. T. schepte als eerste op en dan konden wij dat daarna doen. Als de kinderen dan met de sauslepel de pasta raakten dan was dat niet erg. Let er wel op dat je als je de pasta kookt dan ook twee verschillende lepels hebt om door de pasta te roeren.
Tegenwoordig zijn we nog maar met zijn 2-en thuis en eet ik ook altijd glutenvrije pasta mee.
Dus alleen het brood dat ik eet is normaal brood maar verder eet ik alles glutenvrij.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Ajta

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2008, 19:47:26 »
Alleen ikzelf eet glutenvrij brood, de rest van het gezin gewoon brood (is natuurlijk ook veel lekkerder). Warm eten maken we zoveel mogelijk glutenvrij, maar soms laat ik ook gewoon een saus staan. Pasta wordt wel in twee porties bereid.
Maar met die lekkere broodrecepten (maisbrood, kwark-rozijnenbrood, kwarkbolletjes en ga zo maar door) krijg je ook gluteneters aan glutenvrij brood hoor! :P
Coeliakie sinds februari 2008

fish

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2008, 19:57:30 »
Hai Sunshine,
Ten eerste: domme vragen bestaan niet ;)
Jou partner kan prima glutenvrij eten zolang je dat beperkt tot de warme maaltijden. Ook zijn brood glutenvrij laten eten vind ik persoonlijk te ver gaan, niet om de voedingswaarde maar om de smaak.

Het beste kun je je keukenindeling veranderen zodat jullie allebei een eigen plek hebben voor glutenhoudend en glutenvrij ontbijt end. Ook boter, jam en alle ander zaken die uit potjes komen moet je dan dubbel hebben, ieder zijn eigen potjes om besmetting te voorkomen.

Wat de warme maaltijd betreft hoeft je partner echt niks te kort te komen als jullie samen glutenvrij eten. Het is makkelijker, geen dubbele pannen end. ook weer i.v.m. besmetting en qua smaak maakt het geen verschil, ik hoor mijn partner niet klagen sinds ik geen tarwemeel meer gebruik maar (da's leuk) allerlei glutenvrije varianten om iets te binden of b.v. pannenkoeken te bakken geeft nieuwe smaakvariaties die we anders niet zouden heben geprobeerd  ;)
Hij vind de glutenvrije pannenkoeken zelfs lekkerder dan de "oude"
Nou zijn wij met zijn tweetjes en is dat financieel geen punt, ik kan me voorstellen als je een gezin hebt dat de financiele kant een aandachtpunt kan zijn waardoor je andere keuzes maakt maar dat is een overweging die je zelf moet maken.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

Sunshine

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2008, 21:07:58 »
Bedankt voor jullie reacties  :lol2:!
Ik ben dit weekend begonnen met gv-eten.Ik heb genoeg gv in huis gehaald qua brood,beleg,koekjes en boter (apart kuipje),enzo.Overal heb ik n stikkertje op geplakt.Zo kunnen we ons niet vergissen  ;).
Verder let ik nu heel consequent op wat er op de etiketjes staat.
Mijn vriend eet zoveel mogelijk zijn eigen eten en alleen 's avonds is een aandachtspunt voor ons,dus zal hij niet zoveel tekort komen  :).Maar inderdaad pasta's en dergelijke zullen we apart klaar moeten maken.Ben trouwens wel nieuwsgierig geworden naar de pannekoeken ;).Ik verdraag alleen geen melk,maar kan ik t dan ook bereiden met water of heb ik daar dan ander meel voor nodig?

AtelierBrigitte

• Gold Member
  • Vanaf 4 dec 2006 GV. Ik heb ook RA en Sjögren.
    • AtelierBrigitte
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2008, 21:14:10 »
Zoals Fish al aangeeft: er bestaan geen domme vragen (alleen domme antwoorden zei mijn leraar vroeger).

Wij zijn hier ook met z'n tweetjes en ik moet GV door het leven. Mijn man heeft een eigen "glutenplankje" in de kast waar hij zijn brood, crackers, conrflakes etc. heeft staan. Dus ontbijt en lunch is voor hem niet veranderd. Wel het avondeten is volledig GV, ook voor hem maar hij vindt alles lekker en vindt het leuk om nieuwe gerechten uit te proberen (had net 3 printjes gemaakt uit het Receptenarchief, die van Bontelli uit het Libanees kookboek) en het lijkt hem allemaal lekker en vroeg al: "wanneer ga je dit maken???".

Voedingsstoffen zal hij niet tekort komen door 's avonds GV mee te eten, avondeten is in de basis aardappelen, groenten, rijst, vlees en dat is van nature GV. Ook als we pasta eten, eet hij GV pasta mee: ik heb geen zin in twee pannen. We eten daarom wel iets minder vaak pasta dan voorheen, omdat het vrij duur is.

Bekijk mijn laatste werken op www.atelierbrigitte.nl of lees mee met mijn blog http://atelierbrigitte.blogspot.com

Lirio

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: juli 06, 2008, 21:43:39 »
Wij zijn ook maar met zijn twee-en en de avondmaaltijd is hier ook volledig glutenvrij. En mijn man komt daarbij niks tekort hoor. Hij vind de gv pasta lekker en de pannenkoeken zelfs lekkerder. Veel mixen kun je ook met water maken in plaats van melk!
Zijn ontbijt doet hij dus apart en zijn lunch op het werk en anders ook apart. Dus dat is verder geen punt. Toen alles van hem op was heeft hij wel eens een gv cracker op en dat vond hij nog best goed te eten. haha.
Verder bouw ik ook wel recepten om naar gv. Als er bijvoorbeeld meel staat dan neem ik een gv meel, dat proef je helemaal niet.
We hebben geen aparte frituurpannen maar maken nu eigenlijk altijd ovenfrites.
Net zoals anderen ben ik wel meer gaan koken en maak ook meer dingen zelf dan eerst.

Met oud en nieuw hadden we gv appelbeignets, heerlijk! Voor het eerst is alles opgegaan!
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Sunshine

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2008, 21:59:07 »
Oh,wat jammer dat Oud en Nieuw nog zo ver weg is,hihi  :lol2:!!
Ik denk dat het voor mij en mijn vriend hier ook op neer zal komen,wat betreft het avondeten.Nou ben ik van nature niet zo'n pasta-eter,maar ik ga alles zeker proberen  :)!
Ik ben niet echt een keukenprinses,maar ik denk dat ik er nu niet meer onderuit kom,haha!
Wel moet ik met een heleboel dingetjes uitkijken,ik reageer ook niet goed op kruiden,knoflook,varkensvlees,ui,sinaasappels,melk en ga zo maar door.Veel dingen zijn te scherp of te agressief voor mijn buikje.
Volgens mijn natuurarts zal dat allemaal verbeteren als mijn darmen eenmaal in balans zijn gekomen.Laten we 't hopen!

Bedankt voor al jullie fijne en leuke reacties! :duimomhoog:

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2008, 23:37:07 »
Nou dan heb ik vast goed nieuws voor je. Dat komt inderdaad vanzelf goed met die andere dingen!
Ik kan zelfs weer flink aan de koffie!  :duimomhoog:
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

sabina24

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2008, 16:18:06 »
Wij zijn ook met zn twee en ik moet zeggen sommige dingen eet me vriend met me mee, maar op een dag dat ik alleen eet maak ik bijv. lasagne omdat ik dat te duur vind om met zn twee te eten hij is namelijk een grote eter.
Maar voor de rest eten we wel savonds altijd gv samen.
Het is anders veelste lastig.
En hij eet regelmatig bij zijn ouders dus komt niks te kort haha.

Daantjek

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: juli 11, 2008, 16:31:34 »
Het enige dat mijn vriend met gluten eet is alles wat je bij de bakker kan vinden, zeg maar :) En 'savonds eten we altijd glutenvrij. Hij eet ook glutenvrijepasta met mij mee (dat smaakt niet echt anders en toen we twee verschillende pasta's kookten werd het zo'n gedoe). Aardappeltjes, rijst enzo kan natuurlijk makkelijk! Soms haalt hij een broodje kebap en eet ik een soepje met glutenvrij brood ofzo, dat moet ook kunnen natuurlijk. Succes!

Juul22

• Full Member
    • Parasieten worden vaak over het hoofd gezien
« Reactie #11 Gepost op: juli 15, 2008, 00:03:47 »
Sunshine,

Als je merkt dat enkel GV niet genoeg helpt kan je eens een candida dieet proberen. Geen brood en suikers, zo goed als geen koolhydraten. Enorm veel groentes, matig fruit, veel ei en vis, olijven ed. Als je hiervan opknapt weet je in welke richting je het moet zoeken: parasieten/candida/voedselallergien/etc.
Kanttekening: het kan eerst max 10 dagen slechter worden (herxheimer) bij dit dieet. Als dat zo is zit je waarschijnlijk ook op de goed weg.

Succes!

Juul
Sept'07: parasieten Dientamoeba F en Blastocystis H behandeld
Apr'08: geen coeliakie
Jul'09: veel allergiën, op dieet
Okt'09: ziekte van Lyme, VlsE IgG, p39 IgM, p41 IgM, bloedkweek positief