Auteur Topic: Kokosrijst  (gelezen 3799 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Kokosrijst
« Gepost op: juli 05, 2008, 20:52:43 »
Kokosrijst
voor 4 tot 6 personen
5 minuten voorbereidingstijd - 8 minuten kooktijd
Moet 1 uur van tevoren worden klaargemaakt.

IngrediŽnten:
200 gram kleefrijst
1,2 dl kokosmelk
1 snufje zout

Bereiding:
Doe de rijst in een kom en voeg ruim water toe. Laat de rijst ten minste 1 uur weken en laat hem vervolgens uitlekken. Schep de rijst in het midden van een katoenen doek en vouw de doek dicht.

Verwarm water in een stoompan. Leg de doek met daarin de rijst in het stoommandje en stoom de rijst 8 tot 10 minuten in de afgedekte stoompan. Vouw de doek open, laat de rijst 1 minuut afkoelen en schep de rijst dan in een diep bord. Schenk de kokosmelk erbij en voeg het zout toe. Roer de rijst goed door en serveer hem lauw.

Maak dit gerecht extra leuk door de rijst in vormpjes - bijvoorbeeld een theekopje of plastic vierkant bakje - te scheppen. Keer de 'rijsttorentjes' of 'rijstvierkantjes' vervolgens om op kleine bordjes.

Dit recept komt uit het boek: Rijst van Laurence en Gilles Laurendon
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Kokosrijst
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2008, 21:16:16 »
..Maak dit gerecht extra leuk door de rijst in vormpjes - bijvoorbeeld een theekopje of plastic vierkant bakje - te scheppen. Keer de 'rijsttorentjes' of 'rijstvierkantjes' vervolgens om op kleine bordjes.
..

Het is handig om zo'n vormpje vooraf heel licht in te vetten dan komt de rijstvorm er ook mooi uit.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Re: Kokosrijst
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2008, 21:20:05 »
Het is handig om zo'n vormpje vooraf heel licht in te vetten dan komt de rijstvorm er ook mooi uit.
:ja: dat is zo ;)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

lucia

• Sr. Member
  • All I have seen teaches me to trust the Creator...
Re:Kokosrijst
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2010, 16:04:07 »
Wat eet je hierbij?
Iets Indisch of chinees?
Juni 2013: GEEN COELIAKIE aangetoond in biopten. Waar de vlokatrofie in 2001 dan vandaan kwam is een raadsel en zal het ook wel blijven.
2011: oudste zoon heeft HLA-DQ 8 gen van vader, tweede zoon heeft gen van mij, namelijk DQ5 en 7

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:Kokosrijst
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2010, 21:10:21 »
Ik zou het zelf geloof ik combineren met gerechten uit de Indonesische keuken al hou ik zelf liever mijn rijst neutraal van smaak.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl