Auteur Topic: Chinese citroencake met dadels en walnoten (stoomgerecht)  (gelezen 5228 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Chinese citroencake met dadels en walnoten (stoomgerecht)
« Gepost op: juli 03, 2008, 22:00:03 »
Chinese citroencake met dadels en walnoten

IngrediŰnten:
4 eieren
150 gram suiker
2 theel. citroenraspsel
150 gram bloem
2 eetlepels grofgehakte walnoten
2 eetlepels kleingesneden dadels
0,5 theelepel gemalen kaneel

Bereiding:
Doe de eieren in een kom en klop ze in circa 2 minuten schuimig. Voeg de helft van de suiker toe en klop het mengsel in 2 tot 3 minuten licht en schuimig. Voeg de resterende suiker en het citroenraspsel toe en klop het mengsel nog ongeveer 10 minuten.

Schep geleidelijk de bloem door het eiermengsel: niet te snel, anders zinkt hij naar de bodem. Vet een ronde taartvorm van 26 cm doorsnee in en schep hierin de helft van het beslag. Verdeel hierover de helft van de dadels en noten en schep er het resterende beslag over. Bestrooi het met de resterende dadels en noten en de kaneel. Dek de vorm losjes af (zodat hij goed kan uitrijzen) met een dubbel vel ingevet plasticfolie of bakpapier. Plaats hem in een grote stoominzet en leg een theedoek onder het deksel om te voorkomen dat er condensvocht op de cake valt.

Vul een grote wok of pan voor de helft met water (zorg dat de bodem van de stoominzet niet in contact komt met het water) en breng het water aan de kook. Stoom de cake afgedekt circa 15 minuten, of tot een ingestoken satÚpen er schoon uitkomt. Snijd de cake in punten en serveer ze naar wens warm of koud met verse vruchten, vruchtencoulis of slagroom.

Dit recept komt uit het boek:Stomen, licht en gezond koken van Brigid Treloar
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Chinese citroencake met dadels en walnoten (stoomgerecht)
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2008, 22:00:34 »
En was het lekker ?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2008, 23:18:06 »
Geen flauw idee. Ik kwam hem tegen toen ik aan het snuffelen was en ga hem van het weekend maken, maar moet morgen eerst dadels kopen. ;)
Deze cake is in principe binnen een half uurtje klaar, dus eigenlijk best snel. ;)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.

Liz

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2008, 12:17:06 »
succes Bontelli en vergeet geen foto te maken  ;)
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2008, 19:22:07 »
Uiteraard Liz ;). Ik heb vandaag dadels gekocht, alleen twijfelde ik. Zijn dadels altijd glutenvrij (de verpakten)?

Liz

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2008, 19:30:52 »
Uiteraard Liz ;). Ik heb vandaag dadels gekocht, alleen twijfelde ik. Zijn dadels altijd glutenvrij?

denk het wel, ik neem altijd die van Ah met glutenvrij symbool
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2008, 19:36:51 »
Die heb ik niet zien liggen. Ik heb ze dus van het merk Carmel gekocht en daar staat alleen op dat het dadels bevat en enkele gebruikstips. Ik twijfel dus. Ik heb ze wel meegenomen, want als het niet goed is dan eet S. ze wel op en moet ik andere halen.

Soes (of anderen) wat denk(en) jij (jullie)? Als er alleen opstaat: bevat dadels, is het dan goed of niet?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2008, 20:04:37 »
Ja, die zijn OK.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2008, 20:06:12 »
O, gelukkig. Dan kan ik morgen deze cake maken. Bedankt voor het antwoord Soes. :)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2008, 22:47:54 »
O, gelukkig. Dan kan ik morgen deze cake maken. Bedankt voor het antwoord Soes. :)
Nog niet gemaakt. Mss van de week eens doen. ;)

Lirio

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2008, 23:15:57 »
Ik heb een k&k mix van zo'n soort cake gekocht bij de toko. Moet je ook in de stomer maken. Zal morgen wel even plaatje + info doorgeven.
Het lijkt op het plaatje beetje op spekkoek.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"