Auteur Topic: Poffertjes  (gelezen 19739 keer)

HdP

• Gast
Poffertjes
« Gepost op: juni 22, 2004, 21:42:27 »
Ik heb inmiddels al aardig wat websotes afgezoecht op zoek naar een recept voor glutenvrije poffertjes. Uieindelijk komt ik terecht op dit geweldige forum. Meteen ingeschreven natuurlijk :)

Heeft iemand toevallig een recept voor overheerlijke glutenvrije poffertjes met vermelding van de meelsoort, gewichten, etc? Een bakplaat/pan om de poffertjes te maken heb ik vandaag al gekocht. Mijn zoon kijkt al met veel ongeduld uit naar de resultaten!  :D

AnitaR

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
Re:Poffertjes
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2004, 21:50:36 »
Hoi ....??
Ik bak ook heel vaak poffertjes van de c-mix Shar
ik maak ze met bakpoeder (maar het kan ook met gist)
200 gr c-mix
theelepel bakpoeder(flinke)
1 zkje vanille suiker
2 eieren
4 dl melk
klontje gesmolte boter
mix alles goed door elkaar en laat het beslag even een half uurtje rusten
en bakken maar..........
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

HdP

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2004, 22:20:50 »
Dank je wel!! Zeker namens mijn zoontje!

Kun je svp nog even aangeven van welk merk de bakpoeder is. Kan ik die ook bij sorgente bestellen?

AnitaR

• Gold Member
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2004, 22:39:18 »
ik gebruik wijnsteen bakpoeder van de reform
ecoland is het merk geloof ik
Anita
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2004, 20:41:09 »
Bij Sorgente hebben ze ook bakpoeder.
Staat bij 'Overige Produkten'.

Ik gebruik dit recept ook voor pannenkoeken.
Ik laat dan wel de vanillesuiker weg.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Damian

• Newbie
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #5 Gepost op: juni 24, 2004, 20:54:36 »
bedankt Anita en Soezepoes

Ik was net op zoek naar het recept van pannenkoeken en poffertjes. Dat komt eigenlijk omdat we afgelopen week pannenkoeken moesten bakken voor de school van onze dochter. Kan ik nu ook kijken of Damian ze lust, zal ze binnekort even proberen. Maar kun je de pannenkoeken/poffertjes ook invriezen of doen jullie dat niet?

Veel liefs Desirée
Desirée, moeder van Damian (7 jaar). Damian is sinds mei '04 op het gluten en tarwezetmeelvrije dieët.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #6 Gepost op: juni 24, 2004, 21:25:44 »
Nee, dat heb ik eigenlijknooit gedaan.
Ze zijn gewoon het lekkerst als je ze net gebakken hebt.  :D
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Damian

• Newbie
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2004, 22:22:44 »
Ze zijn vast het lekkerst als ze net gebakken zijn. maar Damian eet nog niet zoveel (nou, ik heb eigenlijk niks te klagen daarover), zoals een grote bedoel ik. Maar het lijkt me gewoon handig om wat eten op voorraad in de vriezer te hebben. Vooral nu met de zomer op komst. Ik vind het namelijk geen pretje om met 30 graden lang in de keuken te staan. Het zou dan makkelijk zijn als ik iets maar alleen hoef op te warmen. Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen. Misschien vind hij ze dan wel lekker.

Veel liefs Desirée
Desirée, moeder van Damian (7 jaar). Damian is sinds mei '04 op het gluten en tarwezetmeelvrije dieët.

irene

• Gold Member
  • daimairah
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2004, 23:12:52 »
hoi ik vries poffertjes wel in smaken na even opwarmen in de magnetron nog prima dochter lief klaagt niet,heb ze zelf wel voorgeproefd  niets mis mee.
ivory en daimairah 20-01-2001,daimairah is 7 jaar gluten en tarwevrij.lengte 136 -25kg.

AnitaR

• Gold Member
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #9 Gepost op: juni 25, 2004, 07:55:16 »
Ik deed ze ook altijd in de vriezer (krijgen ze nu de kans niet meer voor ;D,)
gewoon per 10 st. ofzo en even in de magnetron met een klontje boter (wel afdekken anders worden ze droog)

Anita ;)
GROETJES ANITA

Damian

• Newbie
« Reactie #10 Gepost op: juni 25, 2004, 13:20:21 »
Ik zal het na onze vakantie eens proberen.

Veldson

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2010, 20:30:44 »
Ook leuk is om de poffertjes om en om met aardbeien aan een spies te rijgen . vervolgens poedersuiker erover en smullen maar. Ook erg leuk idee voor een kinderfeestje!
moeder van 3 kinderen (2005),  (2006) en (2009). <br />Bij de middelste is in nov 2007 coeliakie vastgesteld.<br />Ikzelf en de jongste hebben de genen niet. De oudste wel, maar zij heeft geen klachten

Jeroen75

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #12 Gepost op: juni 22, 2010, 19:38:33 »
Zo dat was een succes zeg!!! Voor het eerst poffertjes gebakken, en lekker dat ze dat vonden. :eten2:

Daarna konden ze gelijk door in bad  :P

glutenvrije mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2010, 16:42:58 »
Poffertjes zijn van oudsher van boekweitmeel, althans volgens het poffertjesrecept dat ik heb. Aangezien boekweit wel erg zwaar is kun je het ook mengen met glutenvrije bloem.

Poffertjes recept uit Het Haagse Kookboek van de Haagse Huishoudschool , 36e herziene druk 1960

250 gr boekweitmeel (of mengsel van boekweitmeel en glutenvrije bloem zoals Schar MixC)
10 gr gist
3 dl lauwe melk
2 eieren
Zout, boter
Ingrediënten mixen in kom. Flink doorroeren zodat het een elastisch beslag wordt. Afgedekt ca 1 uur laten rijzen op een warme plek. In een pofferjespan boter smelten en kuiltjes voor de helft vullen met beslag. Keren wanneer de poffertjes aan de bovenkant droog en aan de onderkant bruin zijn.
Lekker met gesmolten boter en poedersuiker maar ook lekker als basis voor een borrelhapje met een dot crème fraiche, een sliertje gerookte zalm en sprietje bieslook.
Mijn zoon (oktober 2005) heeft coeliakie, mijn moeder trouwens ook. Bij zoon diagnose en gv dieet sinds februari 2008, moeder diagnose en dieet vanaf 2009.
Ik schrijf een weblog: http://glutenvrijemama.nl

petraw

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: januari 05, 2012, 15:28:19 »
Ik heb vanmiddag dit recept met half boekweit-half finaxmeel uitgeprobeerd. Helaas viel de smaak ons allevier een beetje tegen. Zou dat dan door de specifieke boekweitsmaak komen?
Met deze hoeveelheid beslag kon ik ongeveer 130 poffertjes bakken.