Auteur Topic: Visballetjes met paksoi  (gelezen 6709 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Visballetjes met paksoi
« Gepost op: juni 23, 2008, 13:49:57 »
Dit recept is voor 2 personen. Ik heb dit recept ooit van mijn moeder gekregen.

3-4 ons kabeljauwfilet of andere witvis
(evt. zout)
1 struikje paksoi
2-3 plakjes verse gember
sesamolie
tamari of gv ketjap
Chinese rijstwijn of sherry
3 dl. kippen- of groentebouillon
1 eiwit
maizena

Hak de vis zo fijn mogelijk. Meng de vis met het eiwit, (evt. zout), 2 theelepels sesamolie en 2 theelepels maizena. Goed doorkneden totdat het een compacte massa is. Rol er dan kleine balletjes van.
Snijd de gember in dunne reepjes en de paksoi in stukken. Blancheer de paksoi kort en spoel met koud water af. Laat heel goed uitlekken.
Stoom de visballetjes gaar in een paar minuten. Je kunt ze ook pocheren in tegen de kook aan gehouden water. Niet te lang, met een minuut of 3 tot 5 zijn ze gaar.
Zorg dat de wok kokend heet is, doe er 2 eetlepels zonnebloemolie in en roerbak daarin de gember 1 tot 2 minuten. Doe er de paksoi en 1 eetlepel tamari/ketjap bij en roerbak nog 1 minuut. Doe er nu de bouillon en de rijstwijn/sherry bij en laat doorkoken. Bind de saus licht met wat aangemaakte maizena.
Doe er nu de visballetjes bij en laat die nog even doorwarmen.

Wij eten er altijd rijst bij.  :)

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Liz

• Gold Member
Re: Visballetjes met paksoi
« Reactie #1 Gepost op: juni 23, 2008, 20:22:10 »
ziet er goed uit Soes
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2008, 20:29:05 »
Ja, dat ziet er zeker goed uit.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

fish

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: juni 23, 2008, 20:35:09 »
Lekkerrrrr, ga ik ook eens proberen. Soes hoe doe je dat met die gember, een plakje vind ik een ruim begrip, moet het een cm. dik zijn, of meer/minder? Normaal gebruik ik altijd poeder maar echte gember is veel avontuurlijker en waarschijnlijk lekkerder dan poeder?
Stomen heb ik ook geen ervaring mee, nou zag ik laatst bij de toko iets, een soort mandje, dat kon je in de pan hangen boven kokend water, die chinees in de winkel legde het ff vlot uit maar ik heb er nooit meer aan gedacht. Mischien de aanschaf waard, koste ook maar een paar eurootjes.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2008, 21:25:19 »
Ik snijd meestal plakjes van een 1/2 cm dik. Die schil ik en dan snijd ik ze iin reepjes.
Verse gember vind ik lekkerder, maar als bv. mijn zoon mee eet dan hak ik de gember fijner. Hij vindt het niet lekker om op zo'n stukje gember te bijten. :lol2:

Die bamboemandjes zet je of op een rooster dat in de pan past of het mandje moet groot genoeg zijn om in de wok te hangen. Het mandje mag niet in het water hangen maar moet er echt boven. Ook moet er een goed passende deksel op.

Ik heb zelf een Braun multigourmet stoomkoker maar ik gebruik hem dan ook erg veel. Groente ed. kook ik eigenlijk bijna nooit maar die stoom ik altijd.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2008, 21:26:34 »
Ik snijd meestal plakjes van een 1/2 cm dik. Die schil ik en dan snijd ik ze iin reepjes.

Ruikt ook zo lekker mmmmmmmmmmmmm

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2008, 21:32:39 »
Ja, heerlijk hè. :)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2008, 21:36:17 »
:ja: echt heerlijk :lol2:
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

fish

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2008, 22:15:04 »
Oke Soesepoes, ik ga echte gember halen, lijkt me heerlijk. Zo,n stoomapparaat is mischien ook wel een leuke investering, dat mandje wat ik bij de toko gezien heb was niet van bamboe maar van metaal maar dat maakt geen verschil met het gebruik denk ik?
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
    • Coeliakieforum
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2008, 22:46:50 »
Nee, dat blijft hetzelfde. Ook een metalen mandje moet boven het water hangen.  :)

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #10 Gepost op: juni 24, 2008, 13:47:12 »
Ziet ergoed uit zeg,ookeens proberen.
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan