Auteur Topic: Verse pasta (om zelf te maken)  (gelezen 11843 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Verse pasta (om zelf te maken)
« Gepost op: juni 20, 2008, 21:42:17 »
Ik heb het recept even aangepast omdat als je pasta maakt het deeg echt een beetje 'elastisch' moet zijn en dat lukte niet met het eerste recept. Dus dit is mijn eigen bedachte en uitgeprobeerde pasta recept:

Verse pasta (om zelf te maken)

Voor 2 personen (per persoon 1 ei en 100 gram meel):

Ingrediënten:
3 grote eieren
200 gram bloem (of Orgran pizza & banketmix)
50 gram kleefrijstemeel (dit heb ik genomen, omdat het kleefrijstemeel is)
50 gram volkoren rijstemeel
olie
2 theelepels fiberhusk op 50 ml water
evt. wat extra zout.

Bereiding:
Alles in een keukenmachine doen en goed mengen. Zodra het goed vermengt is, het deeg op het aanrecht storten en met de hand verder kneden tot een grote bal.

Als je een pastamachine hebt, dan haalt je de bal daar doorheen totdat het een lange dunne plak is geworden. Deze lange dunne plak met ietsje bloem bestrooien en in 3 delen dubbel vouwen. Vervolgens in repen van 1 cm snijden. In een kokend pan water gooien en 1 minuut koken.

Ik doe het ietsje anders, omdat ik een macaroni pastamachine heb.
Zodra het deeg droog is, gooi ik er kleine stukjes deeg door de machine en draai dat door de gaatjes. Het resultaat is mooie verse macaroni. Dit hoeft ook maar 1,5 minuten gekookt worden.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

natasja74

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Heerlijk zo veel info!!
Re: Verse pasta (om zelf te maken)
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2008, 22:23:16 »
Dat is een leuk apparaat, kun je er verschillende vormen mee doen?
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2008, 22:24:26 »
Dit is zeker leuk (heb ik nog nooit gezien)  ;)

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2008, 22:24:40 »
Dat is een leuk apparaat, kun je er verschillende vormen mee doen?
Ja, je kan er 5 verschillende soorten pastavormpjes van maken. De beschrijving is helaas niet in het Nederlands. Maar in ieder geval dunne spaghetti en 4 macaroni (holle) pastavormpjes.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2008, 22:30:03 »
Dit is zeker leuk (heb ik nog nooit gezien)  ;)
Is ook nieuw. Mijn aandacht werd er op gevestigd door een e-mailbericht van een kookwinkel waar ik ooit wat kocht.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2008, 22:37:32 »
Hier is trouwens een stukje uit het NRC-handelsblad over het apparaatje. Dat vond ik toen ik er meer over wilde weten, want ze kunnen je wel van alles aansmeren. Dus heb ik maar even zitten zoeken wat het nu precies was. :roll :D

natasja74

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2008, 22:38:50 »
Duur?
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje

natasja74

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2008, 22:53:49 »
Valt mee.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2008, 22:56:03 »
Ja, idd. Dat vond ik ook en het lijkt me gewoon ook handig. Als je dan de macaroni zelf maakt, dan weet je wat er in zit. Ei en meel (en evt. olie/zout). Meer niet. :)

Lirio

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2008, 22:58:54 »
Het is dus gelukt? Het apparaatje is niet heel groot trouwens en ziet er best ok uit. Dus hoef je niet perse te verstoppen in de kast.  :duimomhoog:
Wat ik zelf lekker vind is pasta met een 'smaakje', dus spinazie of tomaat ofzo. Zou dat ook gemakkelijk kunnen dan?
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2008, 23:06:18 »
Heb je het al gemaakt dan Bontelli ?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #12 Gepost op: juni 20, 2008, 23:06:40 »
Heb je het al gemaakt dan Bontelli ?
Nee, morgen ga ik aan de gang.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #13 Gepost op: juni 20, 2008, 23:08:02 »
Het is dus gelukt? Het apparaatje is niet heel groot trouwens en ziet er best ok uit. Dus hoef je niet perse te verstoppen in de kast.  :duimomhoog:
Wat ik zelf lekker vind is pasta met een 'smaakje', dus spinazie of tomaat ofzo. Zou dat ook gemakkelijk kunnen dan?
Nee, morgen pas. ;) Maar omdat ik vandaag eigenlijk stom weg helemaal niets gedaan heb en net voor de tv zat toen Jamie met zijn kookprogramma voorbij kwam met het bovenstaande recept, dacht ik van 'hé handig dat recept en ook als je niet zo'n apparaat hebt'.  :)

Liz

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: juni 21, 2008, 13:34:36 »
succes ermee Bontelli, plaats je dan een foto?
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.