Auteur Topic: Snelle aspergesoep  (gelezen 9111 keer)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Snelle aspergesoep
« Gepost op: mei 25, 2008, 00:08:39 »
Het lekkerste is natuurijk om aspergesoep van verse asoerges te maken maar die zijn niet het hele jaar door verkrijgbaar. Een alernatief is dan om de soep met asperges uit een pot te maken.
Hieronder een snel recept voor 4 koppen soep:

1 grote pot asperges (ik koop van die potten met grote asperges bij Lidl, er zit 660 ml in)
1 groentebouillonblok
flinke scheut kookroom light
peper uit de molen
evt. zout
verse fijngehakte peterselie

Zet een halve liter water op met daarin het groentebouillonblok. Maak de pot asperges open en giet het vocht voorzichtig bij de bouillon (zorg dat de asperges niet uit de pot vallen ;))
Leg dan de asperges op een snijplank en snijd de koppen eraf, bewaar die zolang even in een bakje ofzo.
Snijd de onthoofde asperges in kleine stukjes en doe die in de bouillon.
Pureer het geheel in een blender of met de staafmixer. Verwarm de soep vervolgens en roer er een flinke scheut kookroom door. Proef het even en breng op smaak met peper en eventueel wat zout.
Doe dan de aspergekoppen in de soep en roer voorzichtig door. Laat ze even in de soep warm worden en schep de soep vervolgens in kommen. Bestrooi rijkelijk met de gehakte peterselie.

;)

Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Liz

• Gold Member
Re: Snelle aspergesoep
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2008, 10:10:14 »
klinkt goed Soes en natuurlijk nog beter met verse  ;)
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

sandra/tassie

• Gold Member
    • coeliakie en tarweallergie forum
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2008, 10:25:30 »
klinkt zeker goed .Maar ik denk dat ze er hier in huis geen plezier mee doe.De meiden lusten geen asperge s

JannyE

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2008, 16:04:14 »
Asperges zijn heerlijk maar ook duur ,dus vindt ik het eigenlijk zonde om soep van te maken,maar dit is een goed  alternatief, weet je wat ook lekker is de asperges een min of tien koken ,dan in een ovenschaal doen een paar eieren  loskloppen daar doorheen geraspte kaas en een bekertje créme fraise goed door elkaar roeren en over de asperges gieten en een korstje op laten komen in de oven, er kan natuurlijk ook nog wat peper en zout of ham snippers door het mengsel. :kok:een witte pinot erbij en smullen maar.

Ik heb sinds 2001 Coeliakie