Auteur Topic: Gâteau Savoie (cake zonder boter)  (gelezen 4059 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Gâteau Savoie (cake zonder boter)
« Gepost op: mei 23, 2008, 22:41:59 »
Gâteau Savoie
voor 10 personen

Voorbereidingstijd: 10 minuten
Bereidingstijd: 30 minuten

Ingrediënten:
250 gram fijne kristalsuiker
5 eieren
2 eetlepels water
snufje zout
100 gram aardappelmeel
100 gram bloem

Bereiding: Het recept heb ik wel ietsje aangepast, omdat niet iedereen een Kitchenaid mixer heeft.
1) Verwarm de oven voor op 190 graden. Doe de suiker in de kom en doe er één ei bij. Splits de overige eieren en doe de dooiers ook in de kom; bewaar de eiwitten. Doe er een lepel water en het zou bij (bij de suiker) en klop 2 minuten.

2) klop nu de eiwitten stijf. Doe het dooiermengsel erbij en meng nog 30 seconden tot alles goed gemengd is.

3) Zeef de bloem en het aardappelmeel in een kom en meng die door het mengsel heen.

4) Beboter een ronde cakevorm van 20 cm hoog en doe het mengsel hierin. Bak de taart 30 ŕ 40 minuten in de oven tot hij goudbruin en gaar is, als u in het midden een breipen/satéstokje steekt, moet die er weer schoon uitkomen. Plaats de taart op een rooster en laat hem afkoelen voor u hem serveert.

En dan dit nog: dit is een cake uit de bergachtige streek Savoie in de Franse ALpen. Aan de cake is geen vet toegevoegd. U moet hem wel dezelfde dag nog eten. ;)

Dit recept komt uit: Mijn mixer maakt koken makkelijker van Kay Halsey.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje