Auteur Topic: Nasi (met of zonder sojasaus)  (gelezen 5506 keer)

Lirio

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Nasi (met of zonder sojasaus)
« Gepost op: mei 12, 2008, 20:06:30 »
Voor 4 personen

Ingrediënten:
300 gram langkorrelige rijst (basmati of jasmijn bijvoorbeeld)
2 eieren
zout en peper
4 theelepels koud water
3 eetlepels zonnebloemolie
4 bosuitjes, in schuine ringen
1 rode, 1 groene en 1 gele paprika, zaadlijsten verwijderd, in dunne reepjes
3-4 dikke plakjes bacon, zwoerd verwijderd, in reepjes (ik had zo'n verpakking van 2 bakjes spekreepjes en heb er 1 gebruikt = 100-125 gram)
200 gram taugé
125 gram diepvriesdoperwten, ontdooid (of een blikje doperwten van bonduelle, dan wel helemaal op het einde pas toevoegen)
2 eetlepels sojasaus (naar keuze)

Bereiding
1. Spoel in een zeef de rijst met koud water af tot het spoelwater helder blijft. Kook nu de rijst zoals je gewend bent of op de verpakking staat. (met of zonder zout naar keuze)
Laat de rijst uitdampen en afkoelen.
2. Klop elk ei apart los met zout en peper en 2 theelepels koud water. Verhit 1 eetlepel olie in de hete wok, schenk het eerste ei erin en schep dit om. Laat het vervolgens rustig stollen tot een omelet. Schel deze op een snijplank en bak het tweede ei op dezelfde manier. Snijd de omeletten in dunne reepjes.
OF doe het op de luie manier: Klop de beide eieren los met zout en peper en 2 eetlepels koud water. Verhit olie in de wok en bak het ei al los roerend in de wok tot het gestold is (scrambled eggs of roerei).
3. Verhit de resterende olie in de wok en roerbak hierin de bosuitjes en paprika's 1-2 minuten. Voeg de reepjes bacon toe en roerbak nog 2 minuten. Voeg de taugé en doperwten toe en schep alles goed om. Roer er desgewenst de sojasaus door.
4. Voeg de rijst toe. Breng op smaak met zout en peper en roerbak 1 minuut. Voeg de omeletreepjes toe en roerbak nog 2 minuten tot alles door en door heet is. Serveer direct.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

AtelierBrigitte

• Gold Member
  • Vanaf 4 dec 2006 GV. Ik heb ook RA en Sjögren.
    • AtelierBrigitte
Re: Nasi (met of zonder sojasaus)
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2008, 20:31:12 »
Dat klinkt lekker (en snel), ga ik een keer proberen (als de nasi uit de vriezer op is).

Bekijk mijn laatste werken op www.atelierbrigitte.nl of lees mee met mijn blog http://atelierbrigitte.blogspot.com

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2008, 20:48:34 »
Klinkt zeker goed.
Maar zijn de doperwtjes uit blik van Bonduelle weer goed  :?
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Liz

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2008, 20:56:21 »
klinkt goed, bedankt voor het recept Lirio
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2008, 21:01:00 »
Klinkt zeker goed.
Maar zijn de doperwtjes uit blik van Bonduelle weer goed  :?
Heb even gezocht op hun site ze zijn dus niet allemaal goed dus kijk voor de zekerheid even in het livaad welke wel goed zijn  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2008, 21:15:15 »
klink goed

Lirio

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2008, 23:59:28 »
Heb even gezocht op hun site ze zijn dus niet allemaal goed dus kijk voor de zekerheid even in het livaad welke wel goed zijn  ;)
Mijn man heeft ze gekocht en die leest alles 3 keer. Dus ja de kleine blikjes doperwten van bonduelle zijn (weer) goed. Maar je kan ook gewoon een klein potje van weet ik veel wat voor merk nemen hoor...was maar een voorbeeld.  :)
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2008, 10:25:13 »
De doperwtkes van Bonduelle zijn idd weer goed. Wel opletten want er zijn nog wel 'oude' blikjes in de handel.
Dat is ook de reden dat ik nog even heb gewacht met het in LIvaad zetten. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl