Auteur Topic: Arabische ovenschotel met quinoa-aardappelpuree.  (gelezen 7176 keer)

fish

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Arabische ovenschotel met quinoa-aardappelpuree.
« Gepost op: april 21, 2008, 21:13:18 »
Dit recept heb ik weer van Rudolph van Veen uit zijn programma  www.thetasteoflive.nl  Daar kun je ook beeldmateriaal vinden hoe je dit recept maakt.
Deze schotel is opgebouwd in 3 lagen.

Benodigdheden voor 4 personen:

Voor de vleesvulling:
500 gram gehakt, 1 ui gesnipperd, 1 teen knoflook gesnipperd, halve eetlepel kaneel, halve eetlepel komijn, 1 theelepel kardemom, 1 theelepel kurkuma, 1 eetlepel tomatenpuree, 2 eetlepels honing, halve liter kippenbouillon.

Voor de groente vulling:
Scheut olijfolie, 100 gram pijnboompitten, 50 gram geschaafde ammandelen, 1 courgette in blokjes, 50 gram gewelde rozijnen, 1 bosje peterselie, gesneden, 1 bosje koriander, gesneden.

Voor de aardappelpuree:
750 gram aardappels, 2 en halve deciliter melk, scheut olijfolie, (ik nam kant en klare puree) 250 gram couscous (Couscous is van tarwe dus hiervoor nam ik de quinoa, gierst kan ook),  zout en peper naar smaak.

Bereidingswijze:
Vleesvulling:
Bak het gehakt rul en voeg hier de ui en knoflook aan toe. Voeg tomatenpuree, kruiden en honing toe. Blus af met de bouiillon. Laat 30 min. sudderen  in een gesloten pan.

Groentevulling:
Bak de oijnboompitten en de ammandelen kort aan.
Voeg de gourgette en de rozijnen toe en als laatste de kruiden.

Aardappelvulling:
Kook de aardappelen en maak er puree van. Kook de quinoa volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking en laat hem uitlekken in een zeef. Meng puree en quinoa goed doorelkaar.

Doe als eerste het gehaktmengsel in een ovenvaste schaal, daar bovenop het groentemengsel, als laatste de puree er over uit strijken.
Plaats de schaal 30 min. in de oven op 180 graden.

En dan.................................lekkerrrrrrrrrrrrrrr en die puree met quinoa maakt het tot iets bijzonders.

Wij kunnen hier met zijn tweetjes 2 dagen van eten, morgen een drukke dag maar wel dus nog een keer smullen  ;)
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

Jantiene

• Gold Member
Re: Arabische ovenschotel met quinoa-aardappelpuree.
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2008, 21:14:14 »
zo te lezen zal het ook lekker smaken

Liz

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2008, 21:15:41 »
klinkt heerlijk, bedankt voor het recept
Coeliakie sinds augustus 2005, marsh 3B: glutenvrij en tarwezetmeelvrij sinds augustus 2005, ook zonder dextrose, glucose en maltodextrine op basis van tarwe. Verder lactose-intolerant en heel gevoelig voor soja.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2008, 21:35:29 »
Klinkt zeker lekker  ;)

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

sandra/tassie

• Gold Member
    • coeliakie en tarweallergie forum
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2008, 15:30:31 »
klinkt goed

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2008, 16:33:02 »
..Voor de aardappelpuree:
750 gram aardappels, 2 en halve liter melk, scheut olijfolie, (ik nam kant en klare puree) 250 gram couscous (hiervoor nam ik de quinoa, gierst kan ook),  zout en peper naar smaak.
..

2 en een halve liter melk ? Is dat niet een tikkie veel ?  :?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

fish

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2008, 21:01:46 »
2 en een halve liter melk ? Is dat niet een tikkie veel ?  :?
Oeps, dat lijkt me een tikfout  :D :D :D dan wordt het aardappelpap  :D
Moet zijn: 2 en een halve deciliter  ;) zal het even aanpassen in het recept.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.