Auteur Topic: Nougatine cakejes  (gelezen 37505 keer)

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nougatine cakejes
« Reactie #30 Gepost op: augustus 01, 2005, 20:20:54 »
ah... ja... misschien wel....
dan toch maar vormpjes! :)
:ja: :ja:
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Rozemarijn

• Gold Member
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
« Reactie #31 Gepost op: augustus 01, 2005, 20:26:03 »
Je kan ook gewoon van die silliconen muffinvormen kopen. Ik heb er 2 voor 6 muffins, dus bakken kan per 12. En je kan ze de volgende keer gewoon weer gebruiken :D
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #32 Gepost op: augustus 01, 2005, 20:27:25 »
Goed idee Rozemarijn ga ik morgen even kopen. :wink:
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

nijntje

• Gold Member
« Reactie #33 Gepost op: augustus 01, 2005, 20:33:26 »
Je kan ook gewoon van die silliconen muffinvormen kopen. Ik heb er 2 voor 6 muffins, dus bakken kan per 12. En je kan ze de volgende keer gewoon weer gebruiken :D

voor mij is dat "te groot" voor mijn kleine oven... als de broodbakvorm er al in staat, kunnen er enkel kleine vormpjes rond... en kleine siliconenvormpjes heb ik nog niet gevonden. Ik bak mijn brood wel in siliconenvorm en ik vind het best gemakkelijk in gebruik!
Nijntje
15.06.05 : glutenenteropathie marsh 2<br />19 juli 2005 : start glutenvrij dieet<br />07.07.06 : double balloon enteroscopy<br />25.07.06 : herstart glutenvrij<br />jan 07 : nieuwe behandeling voor c v s, darmpermeabiliteit

Rozemarijn

• Gold Member
  • Het is beter gluten te geven dan te eten.
« Reactie #34 Gepost op: augustus 01, 2005, 21:05:12 »
Kleine tip voor de muffinvormen. Als je wil prikken met een satehprikker om te kijken of het gaar is, goed opletten dat je niet door de bodem prikt. Ik heb namelijk al een keer een vormpje lekgeprikt. Ik kan hem overigens nog wel gebruiken, maar als je dun beslag hebt, kan het gaan lekken :|
Groetjes, Rozemarijn
Diagnose DH (okt 2003) en coeliakie (2004)
2 dochters, Sofie (2008) en Lotte (2010)
Sofie heeft sinds okt 2011 diabetes type 1 en nu waarschijnlijk ook coeliakie. In januari 2013 volgt de scopie.

Mootje

• Gold Member
  • Maak je vandaag geen zorgen
« Reactie #35 Gepost op: augustus 01, 2005, 21:12:39 »
Voor de cakejes gebruik ik die van Baukje, van die papiertjes, vinden de kinderen ook erg leuk. En de nougatine-cakejes willen nog wel eens wat nattig/kruimelig blijven.

Die muffinvormen zijn ook erg handig met kleine broodjes bakken. Ik heb er een van Tefal, die is wat steviger, prik je niet zo gemakkelijk doorheen :D

Ik moet morgen ook weer aan de bak, Nienke vindt de eierkoeken niet lekker, ze zijn ook wel erg droog en taai, iets voor de vogeltjes :wink:

Momenteel eet ze ook slecht, alles is/lijkt teveel, is de leeftijd, had Leon ook vlak voordat hij 4 jaar werd. Dus het worden kleine koekjes die ik ga bakken, dan eet ze die tenminste op en heeft ze weer een schepje glutenpoeder binnen :|
Groetjes, Monique
moeder van Nienke (4 jaar), geen coeliakie. Wel klachten in het verleden gehad.

nijntje

• Gold Member
« Reactie #36 Gepost op: augustus 02, 2005, 07:51:27 »
. Als je wil prikken met een satehprikker om te kijken of het gaar is, goed opletten dat je niet door de bodem prikt. Ik heb namelijk al een keer een vormpje lekgeprikt.

heb ik vorige week ook nog meegemaakt met mijn brood, de korst is relatief hard, dus ik gebruik een mes om te checken of het gaar is (is ook "breder" dan een sateprikker en je ziet goed als er deeg blijft aan hangen)... maar tot op de bodem doorgestoten :|, gelukkig enkel oppervlakkig sneetje, maar moet dus opletten in de toekomst!
15.06.05 : glutenenteropathie marsh 2<br />19 juli 2005 : start glutenvrij dieet<br />07.07.06 : double balloon enteroscopy<br />25.07.06 : herstart glutenvrij<br />jan 07 : nieuwe behandeling voor c v s, darmpermeabiliteit

Bloem

• Sr. Member
  • Pluk de dag
« Reactie #37 Gepost op: augustus 02, 2005, 10:58:40 »
vraagje, prikken jullie ook in het brood dat uit de BBM komt?
En wat als het nog niet gaar is??? Zet je BBM dan nog eens aan op de bakstand??? of is het dan mislukt  :oops: :oops: :oops:
Vanaf 29 juni 05 glutenvrij....

Mootje

• Gold Member
« Reactie #38 Gepost op: augustus 02, 2005, 11:03:57 »
Nee, dat doe ik niet. Maar de vorige keer was er inderdaad iets mis gegaan met het bakken, er was een deel van het deeg nog erg degerig :|

Je zou het wel in de oven kunnen afbakken, dan kan je tussendoor makkelijker prikken, vind ik. Dus mengen, kneden, rijzen in de BBM en dan uitstorten in een cakeblik. Ik heb het nog nooit gedaan hoor, het staat hier nu wel zo stoer :D
Groetjes, Monique

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
« Reactie #39 Gepost op: augustus 02, 2005, 12:16:43 »
Mootje....volgens mij gaat dat niet lukken...die plakkerige zooi van de BBM naar een blik...en dan verder af bakken  :|
Coeliakie diagnose eind 2003

Mootje

• Gold Member
« Reactie #40 Gepost op: augustus 02, 2005, 13:56:32 »
Ik heb het pas een keer gedaan met bolletjes, laten kneden in de BBM en daarna de kleverige bal eruit gehaald om broodjes te maken. Ja, het is wel even een bende, maar toen is het gelukt :wink:

Maar dat lag misschien ook wel aan het deeg, was niet zo plakkerig, ging ook relatief weinig vocht in.

Ik ben geen bakster hoor, brood lukt nu, maar de broodjes lukken mij ook niet altijd even goed.

Vandaag weer ruzie met de boterkoek, simpel, maar er dreef een hele laag boter op, jakkes :P
Groetjes, Monique

nijntje

• Gold Member
« Reactie #41 Gepost op: augustus 02, 2005, 19:18:13 »
Mootje....volgens mij gaat dat niet lukken...die plakkerige zooi van de BBM naar een blik...en dan verder af bakken  :|

ik heb er geen ervaring mee want ik heb geen BBM, maar ik lees op forums en yahoo toch wel positieve ervaringen hoor van mensen die het enkel laten kneden , dan in vorm gieten, laten rijzen en de oven in.....

maar nogmaals, no experience , dus ik zou beter mijn mond houden :)

Bloem

• Sr. Member
  • Pluk de dag
« Reactie #42 Gepost op: augustus 02, 2005, 21:14:31 »
Je zou het wel in de oven kunnen afbakken, dan kan je tussendoor makkelijker prikken, vind ik. Dus mengen, kneden, rijzen in de BBM en dan uitstorten in een cakeblik. Ik heb het nog nooit gedaan hoor, het staat hier nu wel zo stoer

ik heb een bakstand op de BBM, die bakt alleen (nog nooit gebruikt).
mijn klep kan open tijdens het programma, dus ik kan tussentijds prikken.....zal ik het er maar op wagen, weggooien kan altijd nog

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #43 Gepost op: augustus 02, 2005, 21:17:47 »
Hoi Bloem.
Als het progamma is afgelopen laat ik het (als ik brood bak :D).
De BMM gewoon nog een kwartiertje aan staan dan gaat het proces gewoon verder en dan is hij wel gaar.

Bloem

• Sr. Member
  • Pluk de dag
« Reactie #44 Gepost op: augustus 02, 2005, 21:22:26 »
de mijne heeft na het programma een warmhoudfunctie van 60 min...dan bakt hij niet meer