Auteur Topic: Heerlijke spaghetti saus arrabiata  (gelezen 6302 keer)

Nesje74

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Heerlijke spaghetti saus arrabiata
« Gepost op: maart 31, 2008, 11:31:24 »
Het recept is van mijn schoonvader, die het zelf heeft verzonnen.
Ik vond het zo lekker dat ik het recept heb gekregen en zelf heb aangepast met glutenvrije produkten. Het kost alleen tijd om het te maken, maar je kunt het invriezen in porties en dan is het handig om in huis te hebben.
(Je kunt het dan zelfs ontdooien in de magnetron wat water erbij en je hebt een snelle gv en tzv maaltijd op tafel.)

1 blik gepelde tomaten
4 blikjes tomaten puree
8 teentjes knoflook
3 grote uien
1 kilo rundergehakt
flinke scheut oregano
handje tijm
rozemarijn
behoorlijk wat Zanza
6 blokjes knor tabletten
peper
zout
laurierpoeder

Bodem bedekken met gehakt en losbakken
Knoflook in kleine stukjes erbij mengen
Pepertjes doormidden snijden en erbij bakken
Ui fijngesneden toevoegen, smoren!
Gehakt gaar bakken en ondertussen regelmatig roeren
Blik tomaten en 1 blikje tomatenuree toevoegen
Oregano, tijm en rozemarijn toevoegen
3 Blikjes tomatenpuree erdoorheen mengen
Aanlengen met water tot een smeuÔge brei
Half uur door sudderen en rest van d ekruiden erbij doen
Nog een half uur op laag pitje .
En klaar!

Spaghetti / penne / macaroni / fusili erbij.
Mama van Quinty van 9 jaar, sinds juni 2007 op gv dieet en sinds november 2007 ook twzvrij. Vanaf mei 2011 ook lactoserij dieet. En mama van Simone van 5 jaar met lactose intolerantie, sinds november 2010 op dieet. Zelf heb ik de ziekte van Graves (ook een auto-immunziekte).

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Heerlijke spaghetti saus arrabiata
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2008, 11:51:59 »
Ik denk dat arrabiata niet echt de juiste naam is voor deze saus. Arrabiata saus hoort pittig te zijn en dat wordt bereikt door chilipepers te gebruiken. Bij dit recept wordt vooral veel zout gebruikt: in de tomatenpuree, de 6 (!) bouillontabletten, de Zanza smaakversterker en dan ook nog eens zout erbij.
Jammer want de rest van de kruiden is goed gekozen en die misstaan zeker niet in een pastasaus. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Nesje74

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2008, 11:58:10 »
Tja, ik heb zelf de Sambal oelek er uit gelaten, want daar werd de saus te heet door voor onze kids. Nu smaakt hij echt naar tomaten. Je kunt er eventueel nog een extra blik gepelde tomaten aan toevoegen.

Mama van Quinty van 9 jaar, sinds juni 2007 op gv dieet en sinds november 2007 ook twzvrij. Vanaf mei 2011 ook lactoserij dieet. En mama van Simone van 5 jaar met lactose intolerantie, sinds november 2010 op dieet. Zelf heb ik de ziekte van Graves (ook een auto-immunziekte).

Nesje74

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2008, 12:00:13 »
Ik zie dat ik de pepertjes ben vergeten te vermelden tussen de ingrediŽnten, maar wel genoemd heb bij het bereiden. Er gaan 5 rode pertjes in.

Nesje74

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2008, 12:01:32 »
Sorry, nog iets. Die tabletten zijn kleintjes!!!Geen grote.