Auteur Topic: Nieuw broodje van Selma  (gelezen 70209 keer)

fish

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw broodje van Selma
« Reactie #165 Gepost op: juni 21, 2008, 21:03:14 »
Ik heb vandaag ook de maisvariant gemaakt, compleet met klein gesneden maiskorrels en het is weer naar mijn volle tevredenheid  :lol2:
Foto's volgen nog.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

selma

• Full Member
« Reactie #166 Gepost op: juni 22, 2008, 16:59:05 »
Hoi Fish,
Tijdje niet geweest, dus weer even bijlezen. Gebruik je klein gesneden maiskorrels ipv maismeel?
Heb jij ze nu met bakpoeder gebakken of gist?
Ik wil ze maken met bakpoeder maar hoeveel?
bloedonderzoek in februari 2007: positief
biopt in maart 2007; geen vlokatrofie, geen coeliakie
biopt na revisie, uitslag 10 mei 2007: 100% zekerheid Coeliakie zonder vlokatrofie

fish

• Sr. Member
« Reactie #167 Gepost op: juni 22, 2008, 21:03:15 »
Selma, ik had een restje polenta, 50 gram ongeveer, die grovere maismeel en verder gewoon maismeel. De maiskorrels had ik uit pot, gewoon met het mes te lijf gegaan om ze fijn te hakken. Verder gebruik ik alleen maar gist, geen idee hoe het met bakpoeder moet. Ik heb wel wijnsteenbakpoeder staan maar gebruik het nooit. Wat kan het verschil worden dan?

Mijn broodjes kunnen ook iets minder klef maar ik had er op het laatst een scheut extra melk in gedaan omdat het zo om de mixerhaken krulde. Dit keer had ik de "eenvoudige mixer" gebruikt, niet de kidschenaid die veel sterker is. Dat extra scheutje melk is mischien de boosdoener van het wat kleffe. Desondanks heeft het broodje me heerlijk gesmaakt. Liever een beetje klef dan een kartonnen doos  :D

Ik had gisteren een echte heuse serieuze baaldag m.b.t. mijn brood  :cry.
De laatste bakdag had ik 2 broden gebakken met mix van Hammermuhle omdat dit er ook veel belovend uitzag. Nou, niet dus en ik bleeeeeef er op kauwen, echt of ik een droge kartonnen zat te eten. Opeens was ik het gruwelijk zat  :cry
Dit had ik al 2 weken "doorstaan"
Zuinig als ik ben, had ik met mezelf afgesproken deze broden eerst netjes op te eten en dan pas nieuw te gaan bakken, dit nieuwe broodje dus.

Gisteren had ik er dus opeens zo de balen van dat ik de hele handel in de vuilnisbak gekieperd heb en mezelf die lekkere zachte gebakken heb. Daarnaast ook de maisversie geprobeerd. Dit is weer een leuke nieuwe uitdaging Selma, we blijven eraan werken he. Dat polenta wil ik in een grotere hoeveelheid gaan gebruiken de volgende keer, gemengd met het fijne maismeel.

We willen toch zeker gewoon lekker brood? Ook dit maisbroodje gaan we net zo lang versleutelen tot we tevreden zijn en dan bedenken we daar ook een leuke eigen naam voor.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

selma

• Full Member
« Reactie #168 Gepost op: juni 28, 2008, 13:03:24 »
Hoi Fish,
De uitdaging vind ik leuk en het wordt heus wel wat, maar op dit moment ben ik even mijn bakgevoel kwijt. Waar dat nu weer gebleven is? Heb eerst maar rozijnenbrood van Rain gebakken, dat vind ik het lekkerste rozijnenbrood, maar dat lukte ook al niet. Logisch, ik was het bakpoeder vergeten.
Mijn hoofd doet het even niet, beetje last van watten in het hoofd. Ga vanmiddag de maisbroodjes met bakpoeder doen, gewoon doorzetten toch?
Hoor je van mij en als ik hulp krijg komt er een foto. Ik vind ze klef ook lekker hoor, maar ja de perfectionist in mij wil meer. Verzin jij alvast een leuke naam? Niet zo,n rare afkorting hoor, want PKK kan Úcht niet naar mijn idee.
biopt na revisie, uitslag 10 mei 2007: 100% zekerheid Coeliakie zonder vlokatrofie

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #169 Gepost op: juni 28, 2008, 14:38:31 »
Wat dacht je van NSB :roll Nederlands super broodje :D :D
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

selma

• Full Member
« Reactie #170 Gepost op: juni 28, 2008, 14:46:33 »
Iets meer creativiteit misschien?
Heb er trouwens een nieuw lijntje voor gemaakt, broodje zonder naam ( over creativiteit gesproken  ;)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #171 Gepost op: juni 28, 2008, 15:05:23 »
Ja, ik zag het. Ik heb je foto wel verkleind. ;)
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #172 Gepost op: juni 28, 2008, 15:07:04 »
Wat dacht je van NSB :roll Nederlands super broodje :D :D
Anders NSM: nieuw superlekker maisbroodje :D :D

selma

• Full Member
« Reactie #173 Gepost op: juni 28, 2008, 17:49:22 »
Ga door Bontelli en alle anderen, er komt nog wel wat. Mag het ook zonder afkortingen?

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #174 Gepost op: juni 28, 2008, 17:51:22 »
Natuurlijk :roll wat denk je van : superzachte maisbolletjes (als ze echt zacht zijn) :D :D En dan superzacht qua smaak, maar ook qua zachtheid.

fish

• Sr. Member
« Reactie #175 Gepost op: juni 29, 2008, 21:30:05 »
Selma, mijn hoofd doet het ook even niet. Bontelli d'r bovenkamer draait, zo schijnt, op volle toeren dus afwachten en laat maar fantaseren. Vroeg of laat zit het juiste er bij.

selma

• Full Member
« Reactie #176 Gepost op: juli 03, 2008, 14:26:05 »
Ja laat Bontelli maar even lekker op hol slaan, zij voor de naam, wij voor het bakken (en proeven)

fish

• Sr. Member
« Reactie #177 Gepost op: juli 03, 2008, 18:37:21 »
Ja laat Bontelli maar even lekker op hol slaan, zij voor de naam, wij voor het bakken (en proeven)
Een "pakkende" naam zou wel handig zijn, een afkorting ook, ik weet het, het leven zit vol met afkortingen maar de belangrijke, of die, die veel gebruikt worden doen het wel  :lol2:.
BKBtje is bij ons een begrip geworden. Tuurlijk kun je het over het soort afkorting hebben en kunnen er allerlei associaties komen, (NSBtje vind ik om die reden ook niet zo'n goed idee, sorry Bontelli), soms gevoelig zonder dat dat de bedoeling is van de bedenker maar uiteindelijk gaat het hier om een broodje en nergens anders over  ; :)toch? maar iedereen zal/mag daarin zijn eigen grenzen hebben.
Het Wij Kunnen het Zelf wel Forum broodje noem ik tegenwoordig simpel  "forumbroodje" Best pakkend vind ik zelf  :D
We kunnen ze ook beiden "forumbroodje" noemen met dan de vulling als onderscheid erachter, is het toch nog steeds duidelijk, tis maar een idee hoor  ;) Andere ideen blijven natuurlijk ook welkom dus Bontelli, laat je gaan  :D

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #178 Gepost op: juli 03, 2008, 19:58:20 »
(NSBtje vind ik om die reden ook niet zo'n goed idee, sorry Bontelli)
Daarom ook ;)

Maar waarom niet gewoon heerlijk zacht ma´sbolletje.

fish

• Sr. Member
« Reactie #179 Gepost op: juli 03, 2008, 22:02:00 »
Daarom ook ;)

Maar waarom niet gewoon heerlijk zacht ma´sbolletje.
Da's een goeie