Auteur Topic: Boekweitbrood uit de oven  (gelezen 14995 keer)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Boekweitbrood uit de oven
« Gepost op: februari 13, 2008, 16:36:56 »
Boekweitbrood uit de oven

IngrediŽnten:
2 theelepels zout
1 zakje gist (11 gram)
5 ŗ 6 dl (soja)melk (of water/melk) of karnemelk, hoeveelheid afhankelijk van soort boekweit (40 graden) Ik heb er nog 7 gram fiberhusk door heen gedaan en 10 minuten laten weken.
boter om in te vetten
500 gram gv boekweitmeel
3 eetlepels olie
1 theelepel citroensap (weglaten bij gebruik van karnemelk)
2 eieren Opmerking: in de ingrediŽnten staat 2 eieren. Deze heb ik bij punt 2 er maar bij ingegooid, omdat het nergens anders staat beschreven wat je er mee moet doen.

Bereiding:
1. Meng het zout en de suiker door het meel (vreemd, omdat bij de ingrediŽnten niet iets van suiker staat beschreven in het boek. Maar ik heb er 2 scheppen doorgedaan en dat is + 83 gram suiker)
2. Strooi de gist erover. Roer de olie en het citroensap erdoor.
3. Voeg de melk in gedeelten toe en mix tot een beslag, iets dikker dan pannekoekenbeslag. 
4. Vet het bakblik in met boter (niet met olie) en giet het deeg erin.
5. Laat het afgedekt op een warme plaats rijzen tot het volume verdubbeld is (duurt wat langer dan lichter meel, ca 45 minuten).
6) Verwarm intussen de oven voor op 220 graden (heteluchtoven 190 graden) en zet er alvast een bakje water in.
7) Bak het brood gaar in de voorverwarmde oven. Verlaag na 10 minuten de temperatuur naar 190 graden (heteluchtoven 170 graden).
8) Controleer na 35 minuten op gaarheid met een houten satťhprikker. Er mag geen deeg aan kleven. Laat het zo nodig nog wat langer bakken.
9) Stort het na het bakken meteen op een rooster en laat het afkoelen onder een schone theedoek.

Brood is dus goed gelukt en smaakt prima. Het heeft wel iets weg van een cakestructuur. Brood is niet heel erg droog. Ook op dag 2 is het ook goed te eten.

recept komt uit: Lekker glutenvrij van Lizet Kruyff en Henny Uffels

En de foto's :
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.
Kijk ook eens op mijn receptensite: Glutenvrijkookhoekje

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
Re: Boekweitbrood uit de oven
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2008, 16:47:15 »
Ziet er lekker uit  :ok:

was de 7gr fiberhusk genoeg?? ivm kruimeligheid van boekweit ??
Coeliakie diagnose eind 2003

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2008, 16:52:11 »
Nee, ik zou iets meer nemen. De volgende keer neem ik 11 gram. Gewoon uitproberen.
Coeliakie geconstateerd op 30 augustus 2005. Ook al een hele lange tijd tarwezetmeelvrij, glucosestroop-, dextrose- en lactosevrij.

Jantiene

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2008, 21:12:31 »
vult het brood ook lekker.

ik heb nu wit brood gemaakt voor noa en ook zelf geproeft maar die vult eigenlijk niet voldoende voor haar vind ik.
dat heb ik trouwens ook met meerdere broden ook al zijn ze bruin

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2008, 21:14:18 »
Ja, het vult zeker. Ik had aan 2 sneetjes genoeg vanmiddag. Dus Noa heeft ws wel genoeg aan 1 sneetje.

Jantiene

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2008, 21:15:37 »
dan is het het proberen waard

bedankt voor je antwoord bontelli

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2008, 21:19:20 »
Graag gedaan. Alleen denk ik dat je de hoeveelheid suiker ook zal moeten verminderen ivm de koolhydraten voor Noa. Mss eerst met 2 eetlepels uitproberen.

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2008, 21:22:42 »
Misschien combineren met wat Ketan tegen de droogheid?
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

Ajta

• Gold Member
boekweitbrood
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2008, 19:54:42 »
Ik heb het boekweitbrood "uit de oven" (zie receptenarchief) gebakken. Ik vind de smaak heerlijk, maar heb na mijn ontbijt vanochtend (3 sneetjes) veel last van mijn maag gehad (misselijk, boeren enz.)  :/
Nou heb ik verzonnen dat dat van de gist zou kunnen zijn, omdat die er best veel in zit.
Kan ik de gist zonder meer vervangen door bakpoeder, of moet ik dan nog meer aanpassen in het recept?
Coeliakie sinds februari 2008

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
Re: boekweitbrood
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2008, 20:04:18 »
Ja, volgens mij wel. Ik zou het gewoon uitproberen en kijken of het echt lukt.

Nu moet ik er wel bij zeggen, dat dit brood bij mij erg zwaar viel en om die reden het brood ook niet meer maak. Dus misschien heb jij daar ook last van. Het smaakt trouwens wel lekker.

Ajta

• Gold Member
Re: boekweitbrood
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2008, 20:06:09 »
Oke, dan maak ik het volgende week nog een keer met bakpoeder. Ik vind het zo lekker! Laat ik wel even weten of dat beter valt. Bedankt! :)

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2008, 20:08:05 »
Ik zou trouwens wel 20 gram bakpoeder gebruiken. Verder hoeft je het brood niet te  laten rijzen, maar direct in de oven zetten. ;)

Ajta

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2008, 20:20:17 »
Ja, ik wilde het nog even omrekenen. Maar dat hoeft nu dus niet meer. Bedankt he! :duimomhoog:

Renske-GK

• Gold Member
    • glutenvrij kookhoekje
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2008, 20:22:29 »
Graag gedaan en succes. ;)

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2008, 22:05:57 »
Boekweit op zich is ook een vrij zwaar meelhoor dus daar zou het ook van kunenn komen.
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan